Usain Bolt wjeżdża do Japonii na e-hulajnodze

Dziesięciokrotny złoty medalista olimpijski proponuje Japonii e-hulajnogę. Ma nadzieję, że jego sława pomoże mu przekonać władze do jej korzyści dla środowiska i do złagodzenia obowiązujących ograniczeń.

Aktualizacja: 18.11.2019 11:38 Publikacja: 18.11.2019 11:28

Usain Bolt z e-hulajnogą w Tokio

Usain Bolt z e-hulajnogą w Tokio

Foto: STR / JIJI PRESS / AFP

Dawny sprinter i współzałożyciel firmy Bolt Mobility, od marca jej światowy rzecznik przedstawił swój pomysł w jednej z restauracji w Tokio. Początkowo chciałby ograniczyć wypożyczanie hulajnóg do terenów prywatnych, nie podlegających przepisom o ruchu drogowym., do końca 2020 r. widziałby je na 40 campusach japońskich wyższych uczelni. 

Następnie przedstawiciele amerykańskiego start-upu istniejącego od roku zaczęliby z organem nadzoru rozmowy o złagodzeniu ograniczeń, argumentując, że e-hulajnogi przyczyniłyby się do zmniejszania korków ulicznych i emisji spalin. Zgodnie z obecnymi przepisami, jednośladami można jeździć tylko po drogach, muszą być zarejestrowane, a prowadzący posiadać prawo jazdy.

Bolt ma nadzieję, że jego sława pomoże mu w tym. — Nadal rozmawiamy, staramy się sobie wyobrazić, jak pójść naprzód i zrobić coś dobrego dla środowiska, bo od tego wyszliśmy. To jest przyszłość — powiedział Reuterowi po imprezie. — Biegałem w miastach na całym świecie i mogę powiedzieć z własnego doświadczenia, że ruch uliczny pogarsza się wszędzie, podobnie jakość powietrza. Nadszedł więc czas, że musimy coś z tym zrobić — powiedział w marcu portalowi Gleaner.

Współzałożycielka i jedna z prezesów Bolt Mobility, Sarah Haynes uważa, że e-hulajnoga „‚jest produktem pierwszej klasy w zakresie mikromobilności, to szybki, skuteczny, przystępny środek transportu”. 

Bolt Mobility chce do końca bieżącego roku być obecna w 20 miastach na świecie, a w 2020 r. w 50 w ośmiu krajach. W tym roku zaczęła wypożyczać e-hulajnogi w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Paryżu (docelowo 450 sztuk). Ich błyskawiczna popularność i liczba wypadków skłoniły władze Francji do zaostrzenia przepisów.

Elektryczne hulajnogi wyprzedziły życie w wielu krajach, władze z opóźnieniem dostosowują przepisy do nowego środka transportu na końcowym odcinku dojazdu do pracy, uczelni, szkoły. W Tokio są jeszcze rzadkością, a zgodnie z przepisami są traktowane na równi z jednośladami o małej pojemności silnika, motorowerami. 

Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Biznes
Finansowanie obronności z UE (na razie) niewypałem
Biznes
Poradzimy sobie z kumulacją inwestycji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem