Reklama

T-Mobile bliżej kabla

Już cztery sieci komórkowe walczą o gospodarstwa domowe internetem LTE.

Publikacja: 12.09.2017 20:31

T-Mobile bliżej kabla

Foto: Bloomberg

Zgodnie z naszymi zapowiedziami T-Mobile Polska zaprezentował nową ofertę dostępu do internetu LTE kierowaną do gospodarstw domowych.

Podobnie jak konkurencja, zbudował ją w modelu FMS (ang. fix-mobile substitution). Tym samym po Grupie Cyfrowy Polsat, Orange Polska i Play otwarcie proponuje zastąpienie wolniejszych łączy stacjonarnego dostępu w technologii kablowej (DSL) łączem radiowym. Można szacować, że obecnie około 1,8 mln abonentów używa mobilnego internetu jako alternatywy dla kabla.

– Wiemy, że nie jest to pierwsza oferta tego typu, ale uważam, że sukces zależy od podejścia i sposobu sprzedaży – mówi Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.

Najniższa cena za domowy internet w T-Mobile to 45 zł w umowie na dwa lata (za łącze o maksymalnej prędkości do 20 Mb/s). Szybsze łącze (do 60 Mb/s) to koszt 55 zł. Do tego trzeba doliczyć opłatę za router (199 zł na start). To, co może być rynkową przewagą nowej oferty T-Mobile, to brak limitu transferu danych.

Reklama
Reklama

Nie bardzo tanio

– Pod względem ceny nasza oferta jest racjonalna. Nie chcemy przeceniać rynku – mówi Andreas Meirhofer.

Według szacunków „Rzeczpospolitej" niższa z cen odpowiada średniej minimalnych cen usługi dostępowej u operatorów stacjonarnych i kablówek. Obie zaś są niższe od domowej oferty LTE w Orange Polska (pakiet 250 GB kosztuje blisko 70 zł), ale za to Orange nie wymaga zakupu urządzenia. W Plusie (Grupa Cyfrowy Polsat) taryf jest więcej, za około 50 zł można kupić 50 gigabajtów. W Play za 49,99 zł mamy „internet bez limitu", ale po 100 GB włącza się tzw. lejek, czyli prędkość spada.

Zarząd T-Mobile uważa, że dostępny w skali ogólnopolskiej łatwy w instalacji produkt (karty SIM bez PIN) powinien zjednać firmie klientów. Tym bardziej że ma on wersję „konwergentną": wchodzi w skład tzw. oferty rodzinnej.

– W Austrii produkt ten odpowiada za wzrost biznesu operatora z grupy – wskazał Frederic Perron, odpowiedzialny w zarządzie T-Mobile za segment klientów indywidualnych. Według niego radiowy stacjonarny internet telekomu powinien sprzedawać się w ponad tysiącu aktywacji dziennie, ale nie podał celu na ten czy przyszły rok.

Dla porównania Grupa Cyfrowy Polsat mówi o około 1 mln abonentów, którzy używają mobilnego internetu jako substytutu łącza domowego. Orange podaje, że z oferty LTE dla domu korzysta około 400 tys. abonentów. Play danych nie zdradza. Nie podaje ich też T-Mobile, który przecież posiadał pakiety o dużej przepustowości (kiedyś pod nazwą Blueconnect).

Analitycy wróżą fuzję

Nie będzie to najprawdopodobniej ostatnie słowo T-Mobile w tym segmencie rynku. Telekom w przyszłym roku może poszerzyć ofertę o kolejną usługę. Aby dołączyć internet z gniazdka, może albo skorzystać z hurtowej oferty Orange Polska, albo np. kupić któregoś z kablowych graczy.

Reklama
Reklama

Zdaniem Sobiesława Pająka, analityka DM BOŚ, T-Mobile mógłby związać się kapitałowo z UPC, największym operatorem telewizji kablowej w kraju. Z drugiej strony analityk ten nie wyklucza, że potencjalny kapitałowy mariaż może mieć inny układ: Play-UPC. Maierhofer proszony o komentarz do tej opinii powiedział tylko: – Analityk musi brać pod uwagę różne warianty rozwoju rynku. To sprawy właścicielskie. Nie mogę niczego wykluczyć.

Na razie UPC czeka na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy może przejąć Multimedia.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama