W latach 2004–13 przedstawiciele tych firm spotykali się dwa razy w roku z producentami stali, kuźniami i dużymi dostawcami i ustalali ceny kupna długich elementów ze stali - poinformował prezes urzędu z Bonn, Andreas Mundt. - W wyniku tych dyskusji nie prowadzono już indywidualnych negocjacji z dostawcami, nie istniała między nimi konkurencja cen.
Czytaj także: Bruksela ukarze za zmowę BMW, Daimlera i Volkswagena
Producenci samochodów używają do produkcji wielu części wykonanych z długich elementów stali, m.in. wałów korbowych, korbowodów, wałków rozrządu, kół zębatych i kierownicy. Szkody spowodowane zmową były jednak ograniczone dla nabywców samochodów, bo udział kosztów zakupu takiej stali w całkowitych kosztach samochodu jest mniejszy od jednego procenta.
Firmy uznały fakty i współpracowały z urzędem, a on zgodził się na polubowne zakończenie postępowania. BMW zapłaci 28 mln euro, Daimler 23,5 mln, Volkswagen nie chciał rozmawiać o wysokości kary, ale wyraził zadowolenie z zakończenia tego postępowania i stworzenia jasności prawnej - podały DPA i Reuter.
Nałożona grzywna nie jest ostateczna. Ukarani mogą odwołać się, a następnie złożyć apelację w sądzie okręgowym II instancji w Düsseldorfie. W ubiegłym roku urząd z Bonn ukarał sumą 205 mln euro zaangażowanych producentów stali.