Reklama

Kielce rozkręcają targowy biznes

Targi Kielce stały się jednym z najważniejszych ośrodków wystawienniczych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Publikacja: 15.11.2017 20:00

Targi Kielce to jeden z największych tego typu ośrodków w Europie Środkowo-Wschodniej. Ma 90 tys. mk

Targi Kielce to jeden z największych tego typu ośrodków w Europie Środkowo-Wschodniej. Ma 90 tys. mkw. powierzchni

Foto: materiały prasowe

Prawie 264 tys. zwiedzających spodziewają się w tym roku Targi Kielce. Byłby to kolejny rekord frekwencyjny tego ośrodka wystawienniczego, który w tym roku obchodzi 25-lecie istnienia.

Wynajęta do końca grudnia powierzchnia przekroczy 206 tys. mkw. To co prawda mniej niż w roku ubiegłym, kiedy wynajęto 223 tys. mkw., ale w tegorocznym kalendarzu zabrakło kilku wystaw organizowanych z założenia co dwa lata. W sumie lista wystawców zbliży się do 6,9 tys., a liczba zorganizowanych imprez sięgnie 71.

Targi Kielce to dziś jeden z największych tego typu ośrodków w Europie Środkowo-Wschodniej. Ma 90 tys. mkw. powierzchni, z czego przeszło jedna trzecia znajduje się w siedmiu halach wystawienniczych.

Do kieleckiego ośrodka targowego należy ponad jedna czwarta udziału w polskim rynku targowym. Wśród organizatorów wystaw z Europy Środkowo-Wschodniej Kielce znajdują się na drugiej pozycji pod względem liczby wystawców i wynajętej powierzchni, wyprzedzając Hungexpo Budapeszt, targi w Brnie czy Międzynarodowe Targi Kijów.

W ubiegłym roku Targi Kielce przyciągnęły ponad 248 tys. zwiedzających z blisko 60 krajów. To o 20 tys. gości więcej niż rok wcześniej i blisko 40 tys. więcej w porównaniu z 2014 r. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba zwiedzających zwiększyła się ponaddwukrotnie. Powiększyła się także liczba wystawców: z 4 tys. w 2006 r. do 6,5 tys. dwa lata temu i prawie 7,6 tys. w roku ubiegłym.

Reklama
Reklama

Korzyści w niszach

W dorocznym kalendarzu Targów Kielce jest ponad 70 wydarzeń targowych, wystaw i 700 konferencji. Do największych imprez należą m.in. organizowane od 1993 roku targi branży zbrojeniowej, a także Plastpol – targi branży tworzyw sztucznych należące do czołówki europejskich imprez wystawienniczych.

Ale dynamiczny wzrost liczby uczestników i zwiedzających to w znaczniej mierze rezultat strategii nakierowanej na wąskie specjalizacje. – Weszliśmy w światowy trend imprez niszowych, mocno zorientowanych na poszczególne branże – mówi Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Przykładem mogą być targi wind i dźwigów Euro Lift, Autostrada Polska – największa w regionie impreza targowa branży drogownictwa czy Sacroexpo – targi budownictwa i wyposażenia kościołów, sztuki sakralnej i dewocjonaliów, jedne z dwóch największych tego typu w Europie.

Centrum Targowe Kielce powstało w 1992 r. z inicjatywy Jerzego Stępnia, późniejszego prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Rok później w magazynach adaptowanych na hale targowe odbył się pierwszy Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, zorganizowany wtedy przez Świętokrzyską Agencję Rozwoju Regionu.

Pod koniec lat 90. spółka była częścią grupy kapitałowej, a na przełomie dekady większościowy pakiet udziałów przejęły Międzynarodowe Targi Poznańskie, które kontrolowały spółkę przez kolejnych kilka lat.

Opłacalna transakcja

Miasto Kielce odkupiło udziały w 2006 r., po konflikcie w sprawie przeznaczenia zysków na rozbudowę targów. Za 50 proc. udziałów miasto zapłaciło 24,5 mln zł. Dziś są one warte blisko cztery razy tyle.

Reklama
Reklama

Rozwój targów przyspieszyło pozyskanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013. Pozwoliło to na modernizację istniejącej infrastruktury i budowę nowych obiektów. Na terenie targów znajduje się teraz najnowocześniejszy w kraju pawilon wystawienniczy o powierzchni ponad 5,3 tys. mkw., mogący służyć do organizacji wydarzeń gromadzących 4,5 tys. osób. W połowie 2013 r. uruchomiono centrum kongresowe na ponad 1 tys. osób, a w ramach rozbudowy obiektów targowych powstał wielopoziomowy parking na prawie pół tysiąca samochodów.

Realizowane inwestycje stworzyły warunki do rozwijania istniejących projektów targowych i powstawania nowych. Symbolem zmian stała się górująca nad kompleksem wieża widokowo-konferencyjna, widoczna ze zmodernizowanej drogi ekspresowej S7 oraz zlokalizowanego nieopodal węzła Kielce-Zachód.

Sukces gospodarczy Targów Kielce przynosi wizerunkowe korzyści miastu.

Szansa dla Kielc

– Jesteśmy rozpoznawalną marką targową w Europie, a także w Chinach. Obecność i rozwój ośrodka wystawienniczego dały szansę na sukces firmom z branży hotelarskiej, gastronomicznej, zabudowy stoisk i innych usług okołotargowych – podkreśla prezydent Kielc Wojciech Lubawski.

Dowodem ma być powstanie klastra – izby gospodarczej Grono Targowe Kielce, oraz włączenie branży targowo-kongresowej do katalogu inteligentnych specjalizacji województwa świętokrzyskiego.

Rozwój centrum kongresowego jest także szansą na przyciąganie do Kielc jeszcze większej liczby kongresów i wydarzeń o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym.

Reklama
Reklama

– Turystyka biznesowa i przemysł spotkań to kierunek, który powinniśmy wzmacniać, bo mamy ku temu solidne podstawy jako miasto targowe – dodaje Lubawski.

Funkcjonowanie w Kielcach drugiego pod względem wynajętej powierzchni oraz liczby wystawców ośrodka wystawienniczego w Europie Środkowo-Wschodniej ma być także argumentem w staraniach władz miasta o lotnisko w Obicach. Od niedawna władze miasta wspólnie z zarządem targów realizują projekt promocyjny Kielce ExpoCity – miasta nastawionego na nowoczesność, wspierającego rozwój biznesu, kultury i nauki poprzez wystawiennictwo.

W tym roku największą imprezą w Kielcach był Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Zgromadził 40 tysięcy zwiedzających, a swoje produkty prezentowało 618 firm z 27 krajów.

Dla sadowników, nauczycieli, nowożeńców i gołębiarzy

Do końca tego roku Targi Kielce zorganizują jeszcze dziewięć imprez wystawienniczych. Najbliższa to rozpoczynające się 21 listopada III Targi Technologii Sadowniczych i Warzywniczych Horti-Tech. To jedno z największych w Polsce wydarzeń branży producentów owoców i warzyw. Celem imprezy ma być nie tylko prezentacja innowacyjnych technologii i maszyn oraz narzędzi, ale także promocja najnowszej wiedzy. W ubiegłym roku w II edycji Horti-Tech wzięło udział 100 firm z branży sadowniczej.

Kolejną imprezą będzie II Forum Nowych Technologii i Innowacji w Edukacji i Nauce. Zaprezentuje ono najnowsze trendy w branży edukacyjnej. Omówione zostaną zmiany w systemie kształcenia zawodowego i wyzwania edukacyjne związane z postępującymi zmianami na rynku pracy.

Reklama
Reklama

Ponadto w tym roku zaplanowano w Kielcach targi artykułów dla zwierząt domowych, międzynarodową wystawę psów, targi techniki rolniczej, targi ślubne, targi rzemiosła artystycznego, salon kosmetyki i fryzjerstwa oraz wystawę gołębi pocztowych.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama