Awaria systemu w PKO BP

W piątek klienci największego polskiego banku mieli zablokowany elektroniczny dostęp do swoich kont

Publikacja: 10.04.2010 01:39

ponad połowa Klientów, którzy mają konta w PKO BP, korzysta z E-bankowości

ponad połowa Klientów, którzy mają konta w PKO BP, korzysta z E-bankowości

Foto: Rzeczpospolita

W piątek od południa klienci PKO BP korzystający z usług bankowości elektronicznej (iPKO, iPKO Biznes, serwis telefoniczny) nie mogli się zalogować do swoich kont, a co za tym idzie – wykonać tą drogą żadnych zleceń i operacji, funkcjonalność oddziałów była zaś ograniczona.

Awaria systemu informatycznego spowodowała spore zamieszanie także w bankowej sieci. Co prawda oddziały działały i przyjmowały zlecenia, ale wprowadzono ograniczenie dotyczące wypłaty gotówki. W trakcie trwającej ponad trzy godziny awarii w placówce można było pobrać nie więcej niż 1 tys. zł. Sytuacja wróciła do normy przed godz. 16.

“Obecnie wszystkie oddziały banku, serwis iPKO i call center pracują już normalnie” – podano w komunikacie.

PKO BP prowadzi ponad 6,3 mln rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, w tym ponad 3,2 mln z dostępem do Internetu. Bank zapewnia, że wszystkie zlecenia złożone przez klientów w piątek będą księgowane z datą 9 kwietnia. Dotyczyć to ma także przelewów wysyłanych z rachunków prowadzonych w PKO BP do innych banków.

Z naszych informacji wynika, że w związku z awarią w PKO BP Krajowa Izba Rozliczeniowa (pośredniczy w realizowaniu przelewów międzybankowych) przesunęła ostatnią sesję rozliczeniową. W normalnym trybie zamknięcie przyjmowania zleceń następuje o godz. 16, tym razem przyjmowała zlecenia z PKO BP później.

Przedstawiciele banku zapewniają, że bankomaty i karty płatnicze działały w normalnym trybie.

Z powodu awarii bank nie wprowadził specjalnego trybu składania reklamacji związanych z utrudnieniami w wykonywaniu operacji. „Zgodnie z obowiązującymi w banku przepisami każdy klient, nie tylko bankowości elektronicznej, ma prawo do składania reklamacji. Każda będzie w trybie indywidualnym rozpatrywana przez bank” – tłumaczy PKO BP w oświadczeniu przesłanym „Rz”.

W piątek przejściowe problemy z zalogowaniem się do systemu bankowości elektronicznej mieli też klienci Alior Banku, ale trwały one krótko.

Niecały miesiąc temu awarię systemu odczuli klienci Pekao, którzy w godzinach wieczornych 13 marca nie mogli skorzystać z internetowego serwisu Pekao 24. Z kolei w piątek w wyniku przeciążenia systemu były problemy z wypłatą gotówki w niektórych bankomatach Pekao, ale trwało to niecałą godzinę. Na początku lutego kłopoty techniczne zakłóciły funkcjonowanie należącego do NBP systemu Sorbnet obsługującego płatności międzybankowe. Największą skalę miała jednak awaria systemu Visa w 2008 roku, gdy te same transakcje wykonywane kartami tej organizacji były księgowane kilka, a nawet kilkanaście razy.

W piątek od południa klienci PKO BP korzystający z usług bankowości elektronicznej (iPKO, iPKO Biznes, serwis telefoniczny) nie mogli się zalogować do swoich kont, a co za tym idzie – wykonać tą drogą żadnych zleceń i operacji, funkcjonalność oddziałów była zaś ograniczona.

Awaria systemu informatycznego spowodowała spore zamieszanie także w bankowej sieci. Co prawda oddziały działały i przyjmowały zlecenia, ale wprowadzono ograniczenie dotyczące wypłaty gotówki. W trakcie trwającej ponad trzy godziny awarii w placówce można było pobrać nie więcej niż 1 tys. zł. Sytuacja wróciła do normy przed godz. 16.

Banki
Trzeci największy bank w Polsce zmienia właściciela. Co to oznacza dla klientów?
Banki
Prezes PKO BP Szymon Midera: Kapitał ma swoje pochodzenie
Banki
Santander BP zmienia właściciela. Nabywcą jest austriacka grupa Erste
Banki
Polacy sprawdzają umowy bankowe. Od czerwca mają być prostsze
Banki
Kwietniowa inflacja przypieczętowała obniżkę stóp procentowych w maju?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku