fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Świat

Hinduska tęsknota za białą skórą

Freida Pinto
AFP
To już prawdziwa obsesja. W całym kraju z półek znikają kremy wybielające. – Ludzie są zafascynowani białą skórą – przyznała właśnie indyjska gwiazda
Freida Pinto powiedziała brytyjskiemu „Independentowi", że ma przyjaciółkę, która jest lekarką: „Przychodzą do niej rodzice z dziećmi, nawet trzyletnimi. I mówią: Proszę coś zrobić, żeby moje dziecko miało jasną skórę". Pinto stwierdziła, że wielu tak robi, bo z białą skórą jest po prostu łatwiej. Zwłaszcza aktorkom i modelkom.
Wystarczy spojrzeć na okładki kolorowych magazynów, uliczne billboardy, a nawet reklamy telewizyjne. Na większości z nich królują wyłącznie białe kobiety.
– W Hindusach jest głęboko zakorzeniona tęsknota za czystą, piękną, białą skórą. Reklamodawcy wprost dzwonią i proszą o białe dziewczyny – tłumaczył właściciel agencji Eskimo India. Na jej stronie internetowej rzeczywiście trudno znaleźć modelki hinduskie. Tylko wśród reklamowanych jako „nowe twarze" pierwszych pięć to: Brazylijka, Szwedka, Islandka, Australijka i Chilijka.
W marcu tego roku hinduskie modelki oskarżyły rodzimy przemysł mody o dyskryminację i rasizm. „Gdy na rynku pojawiają się modelki z Rosji czy z Brazylii, indyjskie top modelki skarżą się, że tracą najlepsze kontrakty i dostają gaże niższe od zagranicznych rywalek" – pisał „Daily Telegraph".  Według wielu ekspertów Hindusi mają kompleksy na punkcie koloru skóry i stan ten trwa od dnia, w którym Brytyjczycy opuścili Indie. Białe do dziś wydaje im się bardziej atrakcyjne. A także inteligentniejsze i w pewien sposób wyższe w hierarchii społecznej.
– W wielu społecznościach nieważne, jak bardzo jesteś wykształcony czy inteligentny. Więcej znaczy, jeśli masz jasną skórę – przyznała aktorka Sorishaa Naidoo, która wyprodukowała jeden z kremów wybielających.
Przemysł wybielaczy, którego roczne dochody sięgają 500 milionów dolarów, kwitnie w całych Indiach. Najbardziej znany z nich to krem do twarzy Fair & Lovely, popularny nawet wśród dzieci. Jak pokazują badania, 12-latki stanowią 13 procent wszystkich klientów. Ale coraz częściej po wybielacze sięgają też mężczyźni. Podobno w czasie kontroli na lotniskach nagminnie okazuje się, że mają w kosmetyczkach Fair & Lovely.
W lipcu tego roku w sklepach pojawił się nowy wynalazek – dezodorant Biggest Freedom Movement for Women, który ma wybielać skórę pod pachami.
 
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA