fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Japończycy kupią Wedla

Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska
Katarzyna Kucharczyk
Kraft podał dziś rano, że jedną z najsłynniejszych polskich marek sprzeda japońskiej grupie Lotte. To duże zaskoczenie. Analitycy nie spodziewają się jednak rewolucji w branży
- Nie znamy tej firmy i nie wiemy, jaką strategię będzie miała na polskim rynku. Informacja o zakupie Wedla przez Lotte jest sporym zaskoczeniem. Na rynku mówiło się, że kupcem będzie raczej Hershey – komentuje Dariusz Orłowski, szef konkurencyjnej firmy Wawel.
Zdaniem analityków ważne jest, czy Lotte planuje rozszerzyć markę Wedla też na inne produkty. Nie spodziewają się jednak, aby ta transakcja wywołała rewolucję na polskim rynku słodyczy.
- Sytuacja na nim jest dość stabilna i trudno liczyć na większe wzrosty udziałów. Z kolei ewentualne wejście Lotte ze swoimi produktami może być trudne. Atrakcyjność określonej grupy produktów jest w dużym stopniu związana z przyzwyczajeniami konsumentów i wyroby japońskiego producenta mogą nie trafić w gust krajowego miłośnika słodyczy – uważa Marcin Sójka, analityk DM BPS. Dodaje, że możliwe są krótkookresowe „perturbacje”.
- Jednak w dłuższej perspektywie nie widzę zagrożenia dla innych producentów – mówi.
Z kolei Tomasz Manowiec z Biura Maklerskiego BGŻ uważa, że wszystko zależy od tego, jakie podejście będą przyjmować Japończycy w stosunku do polskiej spółki. - Czy potraktują ją jako przyczółek do ekspansji w regionie, czy będą korzystać z bieżącej pozycji Wedla i jego zysków – mówi analityk.
Sprzedaż Wedla wymusiła na Krafcie Komisja Europejska, która uzależniła od tej transakcji zgodę na styczniową fuzję z brytyjskim Cadbury. Sprzedaż obejmuje cały biznes Wedla, w tym pijalnie czekolady i zakład produkcyjny w Warszawie. Około 1000 pracowników Cadbury Wedel przejdzie do Lotte. Jeśli Komisja Europejska się zgodzi, Kraft zatrzyma fabrykę w Bielanach Wrocławskich.
Wartość transakcji nie została ujawniona. Analitycy szacowali wcześniej, że Wedel wart jest około 800 mln zł. Lotte ma siedzibę w Tokio. Jest międzynarodowym koncernem z roczną sprzedażą na poziomie około 40 mld dolarów. To największy producent gum do żucia w Azji. Działa w różnych branżach, w tym w sektorze słodyczy, budownictwie oraz finansach.
W branży i w źródłach zbliżonych do transakcji mówiło się, że faworytami w wyścigu o Wedla są amerykański koncern Hershey oraz szwajcarskie Nestle. Ofertę złożyła też giełdowa Jutrzenka.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA