fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sieci kawiarni coraz bardziej popularne

Bloomberg
Polacy nie rezygnują z wizyt w kawiarniach. Spowolnienie gospodarcze sprawia jednak, że wydają tam mniej pieniędzy niż kiedyś.
Moda na kawę z sieciowych kawiarni zatacza nad Wisłą coraz szersze kręgi. W ciągu ostatnich trzech miesięcy takie lokale odwiedziło 57 proc. Polaków – wynika z najnowszego raportu Cafe Monitor przygotowanego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinie. To o 4 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Jeszcze w 2010 roku odsetek ten wynosił 48 proc.
Badania pokazują, że kryzys nie zniechęcił nas do wizyt w kawiarniach. Jednak ostrożniej wydajemy tam pieniądze. W tym roku podczas jednej wizyty zostawiamy tam średnio 21,88 zł. Przed rokiem kwota ta była o 2 zł wyższa.
– Wyraźnie widać, że konsumenci starają się ograniczyć wydatki – mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia. – Wzrósł odsetek klientów, którzy jednorazowo w kawiarni wydają mniej niż 10 czy 20 złotych, zmalał zaś takich, którzy zostawiają tam 30 złotych i więcej – dodaje.
Powód? – W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej osób deklaruje, że kawę pije w fast-foodach, gdzie ceny są niższe – tłumaczy Białasek.
Kawę w sieciach szybkiej obsługi kupuje dziś 26 proc. osób przepytanych przez ARC Rynek i Opinia. W ubiegłym roku deklarowało to 22 proc. ankietowanych.
Korzysta na tym m.in. McDonald's Polska, właściciel 87 punktów McCafe.
– W czasach dekoniunktury wygrywa ten, kto prowadzi najlepszą politykę cenową oferując dobrą jakość za bezkonkurencyjną cenę – mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska. – Dziś bardzo trudno jakiejkolwiek innej sieci kawiarni rywalizować z nami w tym zakresie – dodaje.
Marzena Białasek zwraca uwagę, że najpopularniejsza u nas kawa latte kosztuje w McCafe średnio 2 złote mniej niż w kawiarniach sieciowych. – Jednocześnie fast-foody systematycznie rozszerzają swoją ofertę dla kawoszy, dlatego stają się coraz częściej alternatywą dla kawiarni sieciowych – tłumaczy przedstawicielka ARC Rynek i Opinia. Kryzysowe zaciskanie pasa odciśnie się z pewnością na wartości całego rynku kawiarnianego w Polsce. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w 2013 roku Polacy wydadzą w kawiarniach nieco ponad 1,76 mld zł. W ubiegłym roku zostawili tam 1,84 mld zł.
Obawy o osłabienie popytu sprawiły, że sieci kawiarniane bardzo ostrożnie zareagowały na podwyżkę podatku VAT na napoje kawowe z mlekiem, czyli np. kawę latte. Do końca marca 2013 roku wynosił on tylko 8 proc. Od 1 kwietnia zwiększył się do 23 proc. Taką stawką już wcześniej opodatkowane były inne kawy, np. espresso.
4,6 tys. kawiarni, wg firmy badawczej PMR, działa w Polsce. Większość z nich to lokale niezależne.
Na niewielką podwyżkę cen zdecydowała się sieć Starbucks. Nie wprowadziły jej natomiast sieć kawiarni i lodziarni Grycan oraz spółka CHI Polska, zarządzająca kawiarniami coffeeheaven i Costa by coffeeheaven. Jak na razie po raz ostatni CHI Polska podniosło ceny ponad rok temu. Część serwowanych przez firmę kaw zdrożała wówczas o ok. 40 groszy.
Wyższy VAT rekompensują kawiarniom niższe ceny ziarna kawowego. International Coffee Organization szacuje, że w maju 2013 roku funt kawy kosztował średnio 126,96 centów. Tak tania nie była ona od trzech lat. W maju 2012 roku kawa była o niemal 20 proc. droższa.
Rynek kawiarni w Polsce ma szanse nadal się rozwijać. Daleko nam bowiem do krajów, gdzie wydatki na małą czarną są najwyższe. Euromonitor szacuje, że w ubiegłym roku przeciętny Polak wydał w kawiarniach 40 razy mniej niż statystyczny Grek.
Swój udział w rosnącym rynku chcą zwiększać także kawiarnie sieciowe.
– Polska to dla nas bardzo ważny rynek i widzimy tu duży potencjał rozwoju – mówi Magdalena Mularuk, Starbucks brand manager na rynek Europy Środkowo-Wschodniej.
Sieć ta ma już w Polsce 32 lokale. Zamierza skoncentrować się na dużych miastach.
– Spowolnienie gospodarcze wpływa na nastroje konsumentów i sprawia, że są bardziej ostrożni w wydawaniu pieniędzy. W przypadku zauważalnej poprawy sytuacji ekonomicznej możliwy będzie dalszy dynamiczny rozwój rynku kawiarnianego w Polsce. Dlatego już teraz inwestujemy w kolejne punkty McCafe – wyjaśnia Krzysztof Kłapa.
Kawy premium z oferty McCafe McDonald's Polska wprowadza w wybranych lokalizacjach także do oferty dla kierowców korzystających z punktów McDrive.
Dalszą ekspansję planuje CHI. Dziś zarządza 30 kawiarniami Costa by coffeeheaven i 91 kawiarniami coffeeheaven. – W kolejnych miesiącach będziemy sukcesywnie otwierać nowe kawiarnie. Zgodnie z zapowiedziami planujemy uruchomić do końca roku finansowego (zaczął się 1 marca 2013 roku – red.) łącznie około 10 nowych lokalizacji Costa by coffeeheaven – zapowiada Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający CHI Polska.
Do końca tego roku powstanie co najmniej sześć lokali pod marką Grycan. Dziś firma ma ich 113, z czego trzy otworzyła ostatnio w Czechach.
Częstsze wizyty w kawiarniach oraz rosnący popyt na kawy z ekspresów, głównie na kapsułki zmienia obraz polskiego rynku tradycyjnych kaw mielonych i rozpuszczalnych.
Adam Mokrysz z zarządu Mokate, czołowego producenta kawy w Polsce wyjaśnia, że wprawdzie sprzedaż kawy nadal rośnie, ale już nie tak szybko, jak w poprzednich latach.
Instytut badawczy Nielsen podaje, że od kwietnia 2012 r. do marca 2013 r. w sklepach i sieciach handlowych kupiliśmy jej o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na kawę poszły tam w górę o niemal 7 proc.
Jak tłumaczy Adam Mokrysz, nie jest to głównie efekt wyższych cen, ale rosnącego zainteresowania drogimi gatunkami. Coraz większą popularnością cieszą się u nas kawy ziarniste. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy na nie o 30 proc. więcej niż w 2011 roku.
Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG
Rynek kawy w Polsce ulega ciągłym przeobrażeniom. Gwałtowny rozwój sieci kawiarni przyzwyczaił Polaków do picia kawy poza domem. Jednak cena napoju, która w wiodących sieciach przekracza 10 złotych za kubek, stała się w okresie spowolnienia gospodarczego barierą, jaka ogranicza dalszy wzrost popytu. W tej trudnej sytuacji ekonomicznej Polacy nie ograniczyli jednak konsumpcji kawy poza domem, ale zaczęli szukać innych możliwości wypicia dobrej jakości napoju po bardziej przystępnej cenie. W  ostatnim czasie pojawiły się w Polsce nowe miejsca, w których wypicie kawy nie wiążę się z dużym wydatkiem. Przykładem jest sieć kawiarni McCafe należąca do McDonald's czy też małe sklepy convenience (osiedlowe, np. Żabka – red.), gdzie zainstalowane są automaty do kawy. Zmienia się także sposób konsumpcji kawy w domach. Przebojem na nasz rynek weszły niedrogie ekspresy do kawy w kapsułkach, które pozwalają wygodnie i szybko zaparzyć różne rodzaje małej czarnej. Rosnąca sprzedaż kawy w kawiarniach i tej przeznaczonej do ekspresów w kapsułkach sprawia, że hamuje popyt na kawy tradycyjne w handlu detalicznym. Dotychczasowe trendy powinny utrzymać się w najbliższym czasie. Można spodziewać się stabilizacji lub nawet niewielkiego spadku kwot wydawanych przez Polaków na kawę. Jednocześnie będzie nadal zmieniać się sposób konsumpcji, w kierunku tańszych napojów kupowanych w kawiarniach i większego spożycia dobrej jakościowo kawy w domu.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA