Skarżąca nie była bowiem aplikantką Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury i nie złożyła egzaminu sędziowskiego w tej szkole.
Znowelizowana w 2017 r. ustawa o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury przewidziała, że podstawową drogą dojścia do zawodu sędziego jest aplikacja sędziowska i egzamin sędziowski w KSSiP. Trzeba było jednak unormować sytuację tych aplikantów KSSiP, którzy w latach 2013–2016 zdali w Krajowej Szkole egzamin sędziowski oraz nie zostali skreśleni z listy aplikantów aplikacji sędziowskiej. Drugą grupą byli referendarze sądowi i asystenci sędziów, którzy zdali w latach 2011–2016 egzamin sędziowski w Krajowej Szkole, ale nie zostali powołani na urząd sędziego. Jednorazowe rozwiązanie, przewidziane w art. 15 ust. 1 noweli, polegało na przedstawieniu tej drugiej grupie propozycji objęcia stanowiska asesorów sądowych, po uprzednim wpisaniu ich na listę klasyfikacyjną, sporządzoną i ogłoszoną przez dyrektora KSSiP.
Wniosek o wpis złożyła m.in. prawniczka, mająca za sobą zdany w 2011 r. egzamin sędziowski. Nie odbył się jednak w KSSiP, lecz przed komisją w Ministerstwie Sprawiedliwości. Ta okoliczność przesądziła o odmowie.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wnioskodawczyni zwróciła uwagę, że wspomniany przepis ustawy nowelizującej nic nie mówi o miejscu złożenia egzaminu sędziowskiego jako o kryterium wpisu na listę kwalifikacyjną kandydatów na stanowisko asesora sądowego. Dyrektor KSSiP ma więc obowiązek wpisać na nią wszystkich asystentów sędziów i referendarzy, którzy w latach 2011–2016 zdali egzamin sędziowski. Przyjęcie, że na listę wpisywani są jedynie ci, którzy złożyli egzamin sędziowski w KSSiP, z pominięciem zdających w Ministerstwie Sprawiedliwości, jest niezgodne z zasadą równości. Nie pozostawia też możliwości uczestniczenia w procedurze konkursowej na wolne miejsca asesorskie.
Minister sprawiedliwości wyjaśnił, że jako osoba legitymująca się egzaminem sędziowskim, złożonym przed komisją w Ministerstwie Sprawiedliwości, według procedur obowiązujących w ramach „starego" porządku prawnego, skarżąca nie należy do kręgu osób wpisywanych na listę kwalifikacyjną na podstawie art. 15 ust. 1 noweli ustawy o KSSiP. Podstawowym założeniem nowelizacji jest rekrutacja kadr sędziowskich spośród przyszłych absolwentów KSSiP. Egzaminy sędziowskie, organizowane w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w KSSiP, były przeprowadzane według odmiennych zasad oraz różnej skali ocen. Nie ma też żadnej regulacji, pozwalającej na przeliczenie ocen z egzaminów, organizowanych w Ministerstwie Sprawiedliwości na punkty, przyznawane w trakcie egzaminów w KSSiP.