Wyróżniają się wyjątkowym wzornictwem, architekturą i stylizacją. We wnętrzu mogą mieć stylowe oświetlenie, ciekawe meble, niepowtarzalny i wyszukany wystrój, do tego przyciągające wzrok dodatki, dekoracje i gadżety. Przy tym zapewniają wysokiej jakości obsługę i indywidualne podejście do gości, a także niestandardowe rozwiązania technologiczne. Często hotele designerskie są nowoczesne i nowatorskie, ale mogą być także minimalistyczne. Nierzadko są zaprojektowane przez znanego architekta.

Według raportu „Hotelowy design" przygotowanego przez branżowy serwis HRS pierwszym designerskim hotelem w Polsce był Andel's Hotel Cracow uruchomiony w 2007 roku. Natomiast rozwój rynku hoteli designerskich szczególnie przyspieszył w latach 2011–2012. Obecnie można wyróżnić cztery trendy w aranżacjach tego rodzaju obiektów: to hotele lifestyle'owe, butikowe, hotele typu smart i ekohotele.

Według HRS, hotel lifestyle jest kameralny, oferuje przestrzeń sprzyjającą pracy i nowoczesne technologie do użytku gości. To oferta skierowana w dużym stopniu do osób młodych. Jak podaje serwis Business Traveller, hotele lifestyle'owe mają przyciągać dzięki mniej formalnej atmosferze, atrakcyjnym cenom i dogodnym lokalizacjom. Często nawiązują do kultury i tradycji miejsc, w których się znajdują, na przykład poprzez odpowiedni wystrój lub ofertę lokalnych potraw w hotelowej restauracji.

Z kolei hotel butikowy to niewielki obiekt, gdzie liczba specjalnie zaprojektowanych pokoi nie przekracza kilkudziesięciu. Wyróżnia go stylowa architektura, indywidualizm i niepowtarzalny charakter. Często takie hotele ulokowane są w zabytkowych kamienicach lub pałacach. Można je wyposażyć w dzieła sztuki, obrazy czy meble z minionych epok. Takie hotele wymagają jednak dużych nakładów – nawet do poziomu pół miliona złotych na pokój. Z tego względu na zwrot z inwestycji trzeba czekać znacznie dłużej niż w przypadku standardowych obiektów.

Smart hotele cechuje wszechstronne wykorzystanie nowych technologii: kiosków check-in/out, smartfonów jako kart otwierających drzwi, ogólnodostępnych usług streamingowych. W takich inteligentnych hotelach za pomocą tabletów można sterować oświetleniem pokoju, ustawieniami klimatyzacji, można zamawiać posiłki czy usługi room service. Pokoje wyposażone są w interaktywne telewizory służące jako multimedialne centrum rozrywki. Mają zapewnić gościom dostęp do internetu, wirtualnej wypożyczalni filmów i gier, własnych urządzeń mobilnych czy funkcji wirtualnego przewodnika, który pomoże w zamówieniu wszelkich usług hotelowych i zewnętrznych.

Natomiast w ekohotelach liczą się przede wszystkim rozwiązania nakierowane na ochronę środowiska. Może to być zastosowanie we wnętrzach naturalnego oświetlenia, paneli słonecznych, ekologicznych sposobów ogrzewania, bazujących na odnawialnych źródłach energii, drewna i mebli pochodzących z recyklingu.

HRS przeprowadził badania na grupie gości hotelowych, pytając o ich oczekiwania wobec hoteli designerskich. Przeszło połowa ankietowanych (56 proc.) stwierdziła, że ważne są dla nich niepowtarzalne wnętrza, 45 proc. zwróciło uwagę na funkcjonalność obiektu. Blisko jedna trzecia gości podkreśliła znaczenie nowatorskich rozwiązań, a 16 proc. – dodatkowych udogodnień.

W dużym stopniu liczy się oryginalność. Przykładem jest hotel ibis Styles Warszawa City nawiązujący do historii warszawskich tramwajów. W lobby zaaranżowano przystanek nawiązujący do historycznej komunikacji miejskiej. Windy, korytarze, pokoje i pozostałe przestrzenie zostały wypełnione ściennymi grafikami i dekoracjami z motywami komunikacyjnymi. To wyłaniający się ze ściany fragment tramwaju, tramwajowe siedziska, tory na wykładzinie, trakcje w sali śniadaniowej czy opis pięter w formie rozkładu jazdy.