Trudniej organizować dziś promocje

Od roku promocje na większość towarów muszą zawierać także informację, jaka była najniższa cena w ostatnich dniach. Robią to wszyscy sprzedawcy poza chińskimi.

Publikacja: 30.05.2024 21:00

Internetowe sklepy powinny się stosować do unijnych regulacji, niezależnie od tego, z jakiego kraju

Internetowe sklepy powinny się stosować do unijnych regulacji, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzą

Foto: AdobeStock

Dyrektywa Omnibus obowiązuje w UE od początku 2023. Firmy podczas akcji promocyjnych podają także, ile faktycznie dany produkt kosztował najmniej w ciągu ostatniego miesiąca, co znacząco utrudnia takie akcje. Jednak nie dotyczy to Chińczyków.

– W reklamach oraz na stronie Temu.com w okresie styczeń/luty 2024 r. wciąż nie ma widocznych oznaczeń zgodnych z Omnibusem. Temu to spółka zależna od PDD Holdings, zatem jest notowana na giełdzie nowojorskiej i ma spółki zależne zarejestrowane głównie w Chinach, a to oznacza, że może podlegać chińskim regulacjom prawnym – mówi Weronika Szczepanik, menedżer z dentsu Polska.

To z perspektywy konsumenta nieistotne, dyrektywa obejmuje także sprzedawców spoza UE i niektórzy się stosują. – Po naszych działaniach, w tym publikacji wyjaśnień, jak prawidłowo prezentować informacje o obniżce, znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki. Wśród nich była również azjatycka platforma AliExpress, która po wystąpieniu prezesa UOKiK wdrożyła zmiany – podaje biuro prasowe UOKiK.

Temu nic sobie z tego nie robi, a przyciąga miliony konsumentów bardzo niskimi cenami na wiele kategorii produktów. O ich jakości i zgodności otrzymanych zakupów z zamieszczanymi przy ofercie zdjęciami można przeczytać w serwisach społecznościowych masę krytycznych opinii, niemniej chętnych nie brakuje.

Branża traktuje takie praktyki jako nieuczciwą konkurencję. – W globalnej gospodarce pojawiają się istotne wyzwania związane z zapewnieniem równych ram prawnych dla konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami unijnymi oraz działającymi spoza UE. Szczególnie istotne jest to w handlu internetowym, gdyż zakup towaru poza UE jest bardzo prosty – mówi mec. Witold Chomiczewski, pełnomocnik e-Izby ds. legislacji, a także partner w Kancelarii Lubasz i Wspólnicy. – Dlatego tak ważne jest stworzenie jednolitych „reguł gry”, a następnie ich egzekwowanie, także od podmiotów spoza UE. Trzeba podkreślić, że w przypadku zgodności z Omnibusem organy nadzorcze z UE podjęły działania zmierzające do egzekwowania nowych przepisów także od przedsiębiorców z państw trzecich – dodaje.

Temu ostatecznie postanowiło zareagować na te sygnały. – Aktywnie przeglądamy nasze praktyki cenowe z przekreśleniem, aby upewnić się, że są zgodne ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami. Udoskonalamy nasze wytyczne, aby pomóc sprzedawcom w dokładnym ustalaniu cen ich produktów i przestrzeganiu norm prawnych – wyjaśnia „Rzeczpospolitej” europejskie biuro prasowe Temu. – Jako nowicjusz na polskim rynku swoje ceny oparliśmy na ustalonych normach branżowych. Bardzo cenimy opinie naszych polskich klientów, a przestrzeganie standardów prawnych i regulacyjnych obowiązujących na naszych rynkach operacyjnych ma kluczowe znaczenie dla naszego biznesu – dodaje.

Dyrektywa Omnibus obowiązuje w UE od początku 2023. Firmy podczas akcji promocyjnych podają także, ile faktycznie dany produkt kosztował najmniej w ciągu ostatniego miesiąca, co znacząco utrudnia takie akcje. Jednak nie dotyczy to Chińczyków.

– W reklamach oraz na stronie Temu.com w okresie styczeń/luty 2024 r. wciąż nie ma widocznych oznaczeń zgodnych z Omnibusem. Temu to spółka zależna od PDD Holdings, zatem jest notowana na giełdzie nowojorskiej i ma spółki zależne zarejestrowane głównie w Chinach, a to oznacza, że może podlegać chińskim regulacjom prawnym – mówi Weronika Szczepanik, menedżer z dentsu Polska.

Analizy Rzeczpospolitej
Konkurencja na rynku jest bardzo mocna
Analizy Rzeczpospolitej
Konsumenci znad Wisły gonią kraje Zachodu w e-zakupach
Materiał partnera
Polska to dla Amazon doskonałe miejsce do inwestycji
Materiał partnera
W e-commerce coraz mocniej liczy się wiarygodność
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Analizy Rzeczpospolitej
Nieterminowe rozliczenia blokują e-handel
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora