Biometria, tokenizacja, internet rzeczy, sztuczna inteligencja, chmura – to tylko przykłady obszarów, które znajdują zastosowanie w nowoczesnych usługach finansowych. Ewoluują one wraz z potrzebami klientów, którzy chcą, żeby płatności były wygodne, szybkie i bezpieczne.
Bez smartfona ani rusz
Bezdyskusyjnym trendem jest coraz mniejszy udział transakcji gotówkowych. Pomiędzy 2012 a 2020 r. spadł o prawie 36 pkt proc., z niespełna 82 proc. do ponad 46 proc., a wartościowo spadek wynosi 34,4 pkt proc., z 63,7 proc. do 29,3 proc. – podaje NBP.
Polska znajduje się odpowiednio na 18. (na 28 krajów) i 16. (na 26 krajów) miejscu pod względem udziału transakcji gotówkowych w ogólnej liczbie i wartości transakcji detalicznych. Prym pod względem „bezgotówkowości” wiodą Norwegia, Szwecja, Stany Zjednoczone czy Szwajcaria. Na drugim biegunie mamy takie kraje, jak Hiszpania, Cypr czy Malta, gdzie odnotowuje się najwięcej transakcji gotówkowych.
Migracja w kierunku płatności bazujących na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych jest widoczna przede wszystkim wśród młodego pokolenia. Segment usług skierowanych do tej grupy systematycznie rośnie.
Eksperci podkreślają, że na usługi bankowe dla młodzieży i najmłodszych można również patrzeć pod kątem edukacji finansowej. Według badania przeprowadzonego dla Fundacji Banku Millennium trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej to wiek zaledwie trzech–siedmiu lat.