Firmy rzadko chwalą się innowacjami

Nowy cykl analiz „Rzeczpospolitej" ma pokazać nowatorskie rozwiązania i produkty w różnych branżach, zachęcając również przedsiębiorstwa do włączenia się w cyfrową transformację.

Publikacja: 30.01.2019 20:00

Firmy rzadko chwalą się innowacjami

Foto: 123RF

W Europejskim Rankingu Innowacyjności na 2018 r. Polska została zaliczona do grona tzw. umiarkowanych innowatorów. To określenie trochę na wyrost, biorąc pod uwagę, że zajmujemy miejsce pod koniec zestawienia, wyprzedzając jedynie Chorwację, Bułgarię i Rumunię. Polskie umiarkowanie w innowacjach pokazuje też opublikowany pod koniec 2018 r. raport GUS, który podsumowuje badania dotyczące działalności przedsiębiorstw w tym obszarze. Jak z niego wynika, w latach 2015–2017 tylko co piąta firma w przemyśle i co ósma (11,9 proc.) w usługach wykazała jakąś aktywność innowacyjną (czyli wprowadziła przynajmniej jedną innowację produktową lub procesową albo realizowała przynajmniej jeden nowatorski projekt). To oznacza, że w ostatnich latach (danych za 2018 r. jeszcze nie ma) polskie przedsiębiorstwa – szczególnie te w usługach – były mniej innowacyjne niż wcześniej, w latach 2014–2016.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Analizy Rzeczpospolitej
Weryfikacja kontrahenta, czyli ocena szans i zagrożeń w sektorze TSL
Analizy Rzeczpospolitej
Dla szybszego rozwoju trzeba inwestować w nowe technologie
Materiał Partnera
Cyfrowy napęd ludzkiej mocy
Analizy Rzeczpospolitej
HR staje na czele transformacji technologicznej w firmach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Partnera
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna – jak te obszary wpływają na HR?