Reklama

Słodka robota precyzyjnego robota

Tago to najnowocześniejszy i jeden z największych ciągów technologicznych produkcji ciastek w Europie.

Publikacja: 24.01.2017 19:02

Zautomatyzowana produkcja w fabryce Tago. Słodkości trafiają stąd na pięć kontynentów.

Zautomatyzowana produkcja w fabryce Tago. Słodkości trafiają stąd na pięć kontynentów.

Foto: archiwum abb

Precyzja i wydajność – tak mogłoby brzmieć motto Przedsiębiorstwa Przemysłu Cukierniczego Tago. Od kiedy w zakładzie cukierniczym wdrożono roboty firmy ABB, Tago jest nie tylko jedną z największych fabryk ciastek na naszym kontynencie (ma 32 linie produkcyjne o łącznej wydajności od 180 do 270 ton wyrobów na dobę), ale i najnowocześniejszą. Słodkości są tak delikatne, że tylko precyzyjne roboty potrafią zapakować je w nienaruszonym stanie. 12 maszyn typu delta FlexPicker IRB360 gwarantuje imponującą wydajność.

Maszyna lepsza niż cukiernik

Ostatnie kilka lat to okres ogromnej modernizacji i automatyzacji produkcji w firmie, która w tym roku obchodzi swoje 50-lecie. Innowacje to jej motor napędowy.

– Mamy wiele bardzo nowoczesnych linii produkcyjnych, a w tym roku zakład wzbogacił się o nową, bardzo skomplikowaną linię produkcji ciastek brazylijskich i japońskich – mówi Tadeusz Gołębiewski, założyciel Tago.

Jak tłumaczy, bez tych robotów zakład nie byłby w stanie uruchomić nowej produkcji, ponieważ tego typu ciastka są tak delikatne, że pakowanie ich ręcznie bez uszkodzenia produktu jest zupełnie nieopłacalne. – Roboty w tym przypadku to jedyne rozwiązanie nie tylko ze względu na wydajność, ale także precyzję działania – podkreśla.

Roboty ABB typu delta FlexPicker IRB 360 pobierają produkty bezpośrednio z przenośnika taśmowego zaraz za tunelem chłodzącym. Ciastko jest bardzo kruche i delikatne – składa się z dwóch warstw bezy połączonych kremem i pokrytych czekoladą. Wymusiło to rezygnację ze standardowego w tym przemyśle podciśnieniowego poboru produktu. ABB zaproponowała więc chwytaki mechaniczne, na tyle delikatne, by nie niszczyć produktu, a jednocześnie trzymające wystarczająco mocno, by ciastko nie spadło w trakcie przenoszenia. To bardzo ważny aspekt techniczny, ponieważ 12 robotów ustawionych na wydajność 900 sztuk na minutę powoduje, że każdy z nich musi podnieść i ułożyć w blistrze ciastko w czasie krótszym niż... jedna sekunda.

Reklama
Reklama

Innowacje motorem w produkcji spożywczej

ABB, oprócz robotów, dostarczyło do Tago przenośniki i podajniki do blistrów. – Ważną częścią dostawy był system wizyjny, wykorzystujący oprogramowanie, które umożliwia integrację wszystkich urządzeń w linii w taki sposób, by rejestrować orientację produktu na przenośniku, śledzić jego położenie i wyznaczać punkt poboru dla robotów – mówi Jakub Pawlak, szef Regionalnego Centrum Aplikacji Zrobotyzowanych ABB.

System zapewnia kontrolę jakości. Obraz z kamery jest porównywany z wzorcem wyrobu zaimplementowanym w oprogramowaniu. Produkty niespełniające wymagań jakości są odrzucane.

Współpraca Tago z ABB zaowocowała kolejnym kontraktem. – Budowany właśnie zupełnie nowy ciąg technologiczny też będzie wyposażony w urządzenie tej firmy. Najnowszy robot IRB 6700 będzie służył do pakowania produktów – wyjaśnia Robert Karczewski, dyrektor w Tago.

Dziś przedsiębiorstwo przemysłu cukierniczego w podwarszawskim Radzyminie to producent wyrobów cukierniczych uznany w kraju i za granicą. Gdyby nie innowacje, nie byłby w stanie eksportować do ponad 50 krajów na pięciu kontynentach i oferować tak bogatej gamy produktów, od ciastek francuskich i wafli przez herbatniki, roladki, biszkopty aż po luksusowe produkty w czekoladzie.

Podobnie zaawansowanych firm jak Tago w Polsce przybywa. Według Jakuba Pawlaka rodzimy przemysł spożywczy jest dobrze zautomatyzowany. – Jednak od strony automatyzacji pakowania i paletyzacji wciąż mamy dużo do nadgonienia. To właśnie różnorodność zadań związanych z zapakowaniem produktu sprawia, że zainteresowanie robotyzacją rośnie – wyjaśnia.

Do polskich producentów spożywczych w ub.r. dostarczono ok. 200 robotów. Popyt na takie maszyny ma rosnąć o 30 proc. rocznie.

Analizy Rzeczpospolitej
Sezonowa mobilizacja w branży
Analizy Rzeczpospolitej
E-handel korzysta z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań
Analizy Rzeczpospolitej
Karty płatnicze i mobilne płatności NFC – tak dziś płacą Polacy
Analizy Rzeczpospolitej
Płatności coraz mocniej bazują na technologii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama