Reklama

Prawnik musi znać nowoczesne technologie - Raport Future Ready Lawyer - Prawnik Gotowy na Przyszłość

Klienci kancelarii coraz częściej oczekują od prawników posługiwania się nowoczesnymi technologiami.

Aktualizacja: 15.06.2021 17:44 Publikacja: 15.06.2021 16:59

Prawnik musi znać nowoczesne technologie - Raport Future Ready Lawyer - Prawnik Gotowy na Przyszłość

Foto: Adobe Stock

Pandemia wymusiła na wielu prawnikach korzystanie z nowoczesnych technologii. To wnioski z ogłoszonej we wtorek kolejnej edycji raportu Future Ready Lawyer (ang. Prawnik Gotowy na Przyszłość) przygotowanego przez firmę Wolters Kluwer. Raport powstał na podstawie ankiet, w których wzięło udział 700 prawników w USA i w Europie, w tym w Polsce.

Okazuje się, że koronawirus poważnie odbił się na wynikach firm prawniczych. Aż 40 proc. prawników stwierdziło, że ich biznes zmalał, a 51 proc. nie widzi powrotu do poziomu przychodów sprzed pandemii do 2022 r. Ponadto w ciągu ostatniego roku 61 proc. kancelarii i działów prawnych w przedsiębiorstwach cięło koszty. Jednak pandemiczne okoliczności, w tym wymuszony zdalny kontakt z klientami, sprawiły, że aż 80 proc. ankietowanych przyznało się do wzrostu ich zapotrzebowania na rozwiązania techniczne.

Czytaj też:

Prawo nowych technologii w obliczu pandemii COVID-19 – 7 Forum Prawa Mediów Elektronicznych

O ile wyniki ostatnich dwóch edycji Future Ready Lawyer pokazują rosnące znaczenie technologii przeznaczonych dla kancelarii, o tyle tylko 33 proc. ankietowanych prawników uważa, że ich organizacja jest w tej kwestii bardzo dobrze przygotowana.

Reklama
Reklama

Tymczasem inwestycje w technologie to nie tylko kwestia chęci prawników, ale przede wszystkim oczekiwania klientów. Aż 91 proc. prawników korporacyjnych prosi lub planuje poprosić kancelarie, z którymi rozważa współpracę, o opisanie technologii wykorzystywanej w celu osiągnięcia większej produktywności i wydajności. To aż 10-punktowy skok w stosunku do roku 2020, kiedy na identyczne pytanie twierdząco odpowiedziało 81 proc. respondentów. Działy prawne w dużych firmach oczekują też od prawników zmian w sposobie świadczenia usług. Chodzi m.in. o większą specjalizację oferowanych usług prawnych i szersze zastosowanie technologii w celu zwiększenia produktywności.

Jak twierdzi Marcin Zręda, dyrektor strategiczny rynku usług prawnych i przedsiębiorstw Wolters Kluwer Polska, aby takie oczekiwania się spełniły, prawnicy muszą się pozbyć wielu barier organizacyjnych, mentalnych, a czasami również proceduralno-prawnych, np. zamknięcia na rozwiązania chmurowe.

– Prawnicy widzą głównie stronę wydatkową, a zysk z wdrożenia technologii w postaci np. obniżenia kosztów często nie jest brany pod uwagę – zauważa Zręda.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama