- Burmistrz planuje zgłosić projekt uchwały regulującej kwestie ulg w spłacaniu należności cywilnoprawnych gminie. W celu lepszego zagwarantowania interesów gminy planowany jest zapis o cofnięciu ulgi w razie gdy dowody, na podstawie których jej udzielono, okazały się fałszywe albo gmina została wprowadzona w błąd przez mieszkańca. Czy takie zapisy będą uprawnione?
Czytaj także: Uchwała w sprawie zasad przekazywania dotacji
Punktem wyjścia do analizy podanej problematyki są regulacje zawarte w art. 59 ust. 1–3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z ich treści wynika m.in., że w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym wymienionym w art. 9 pkt. 3, 4 i 13 (chodzi o: jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe oraz państwowe i samorządowe instytucje kultury) mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Co jednak istotne, w ust. 2 ustawodawca dookreślił, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg, o których mowa w ww. ust. 1, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, oraz wskaże organ lub osobę uprawnione do udzielania tych ulg. Nadto, co wynika z ust. 3 organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 (chodzi tam o szczególne przypadki typu – śmierć osoby fizycznej, wykreślenie osoby prawnej z rejestru).
Przepisy ww. dotyczą tzw. należności cywilnoprawnych, czyli zasadniczo tych występujących w Kodeksie cywilnym. Mowa tym w względzie m.in. o typowych umowach, jak, najem, czy dzierżawa.