Drążą tunel na zakopiance

Rozpoczęło się drążenie tunelu na zakopiance, pod Małym Luboniem - poinformowała w poniedziałek Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce. Koszt inwestycji to niemal miliard zł.

Aktualizacja: 06.03.2017 16:05 Publikacja: 06.03.2017 16:00

Drążą tunel na zakopiance

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Dwukomorowy tunel na drodze klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Powstanie pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała pod górą Mały Luboń.

Włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu w procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 mln 871 tys. 778,09 zł.

- Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska będzie się składał z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu: wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana przy pomocy gwoździ i kotew - poinformowała Mikrut.

Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 r.

Mikrut dodała, że nad daszkiem umieszczonym nad wejściem do tunelu wykonawcy umieścili kapliczkę ze św. Barbarą, patronką górników, która została poświęcona 4 grudnia 2016 r.: „Budowa tunelu jest bowiem zakładem górniczym. Druga taka kapliczka stanie po przeciwnej stronie wylotu budowanego tunelu”.

Poinformowała także, że trwają prace na wszystkich trzech odcinkach S7 od Lubnia do Rabki-Zdroju

Dwukomorowy tunel na drodze klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Powstanie pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała pod górą Mały Luboń.

Włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu w procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 mln 871 tys. 778,09 zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego