Rzeźby wielkich artystów

Najbliższa aukcja rzeźb i form przestrzennych w Desa Unicum w Warszawie ma wyjątkową obsadę. Znajdą się na niej prace m.in. Magdaleny Abakanowicz, Aliny Szapocznikow, Igora Mitoraja, Władysława Hasiora.

Aktualizacja: 04.04.2018 16:34 Publikacja: 04.04.2018 16:21

Foto: DESA Unicum

Najwyżej wyceniona została rzeźba Aliny Szapocznikow z 1968 roku „Brzuch – poduszka” z poliestru i poliuretanu  – 150 tys. zł (estymacja 200-300 tys.). Szapocznikow była prekursorką eksperymentalnej rzeźby, odważnie podchodziła do problemów cielesności, zarówno w sensualno-zmysłowym ujęciu, jak i w odniesieniu się do traumatycznych przeżyć. Prezentowana praca wpisuje się w pierwszy nurt spod znaku Nowego Realizmu.

W swojej paryskiej pracowni w Malakoff artystka stworzyła całą serię „Brzuchów” eksperymentując z nowymi materiałami, które szybko powiększały objętość i dawały się łatwo formować. Modelką artystki do tego cyklu była Arianne Raoul, wówczas narzeczona Rolanda Topora. 

Magdalena Abakanowicz reprezentowana jest aż przez trzy prace. Najdroższa z nich to „Siedząca figura” z 1976 roku, charakterystyczna dla  kompozycji artystki, skłaniających do refleksji nad ludzką kondycją, bezgłowa postać, wykonana z juty i żywicy – cena wywoławcza 120 tys. zł (estymacja 160-200 tys. zł). Natomiast tkanina „Petite Brunne” z 1977 roku wyceniona została  na 38 tys. zł (estymacja 50-80 tys. zł). Pochodzi z tego samego cyklu z pogranicza tkactwa i rzeźby, co „Żółty abakan” który był niedawno eksponowany na wystawie powojennych abstrakcjonistek pt. „Making Space: Women Artists and Postwar Abstraction” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. A cena wywoławcza trzeciej prezentowanej pracy portretowej twarzy-maski „Nr 17” z 1985 , rzeźby z utwardzonego żywicą worka jutowego, wynosi 65 tys. zł (estymacja 80-100 tys. zł)

Okładka katalogu zwraca uwagę na pracę „Mosty” z 1976 roku z malowanego aluminium innej utalentowanej artystki – Magdaleny Więcek. Rzeźbiarkę fascynowały techniczne materiały i motywy industrialne, czyli estetyka nowej rzeczywistości. Cena wywoławcza 90 tys. zł (estymacja 150-250. tys. zł)

W twórczości Zdzisława Beksińskiego, wybitnego malarza, znanego też z eksperymentów z fotografią i grafiką, rzeźba to unikatowy nurt jego wielokierunkowych zainteresowań. Wykonał ich bardzo niewiele w latach 1957-62. Licytowana geometryzowana głowa kojarzy się z czaszką, ale i afrykańską maską. Cena wywoławcza 70 tys. zł.

Inaczej traktował rzeźbę Igor Mitoraj. Jak mówił: „Całe moje życie podporządkowałem jednemu - rzeźbie. Nie czuję samotności, potrzebuję jej, pozwala mi się skupić. (...) Rzeźbienie to ani zawód ani zajęcie - to jest po prostu życie, nierozdzielne, własne, normalne życie”. Na akcję trafi kilka figuralnych typowych dla niego prac, choć w kameralnej skali – nawiązujących do antyku, a jednocześnie sumujących doświadczenie współczesnego człowieka, jak np. „Perseusz” (28 tys. zł).

Uwagę przykuwają także kompozycje Władysława Hasiora z lat 70., w których łączył elementy ludowo-jarmarczne z oryginalną surrealizującą wyobraźnią, bo jak twierdził sztuka powinna być prowokacją, skłaniającą do refleksji i służyć przede wszystkim uzewnętrznianiu wrażliwości. Ceny: 10-20 tys. zł

Na tej aukcji kolekcjonerzy znajdą naprawdę duży wybór prac różnych indywidualności, jak Henryk Stażewski, Barbara Falender, Adam Myjak.

Są też prace wcześniejsze z początku XX wieku, m.in. „Głowa Stanisławy Wysockiej" Konstantego Laszczki z około. 1901 roku. Portret wybitnej aktorki, która słynęła zarówno z klasycznych ról w tragediach greckich Sofoklesa, Eurypidesa i Ajschylosa, jak i dramatach Ibsena czy Strindberga.

Dwudziestolecie międzywojenne reprezentuje odlana z brązu „Tancerka” Stanisława Stefana Jackowskiego, świetnie oddająca ruch. Unikat,  który zdobił ogród artysty aż do jego śmierci. Cena 180 tys. zł.

Aukcja „Rzeźba i formy przestrzenne” 5 kwietnia w Dom Aukcyjnym DESA Unicum, ul. Piękna 1A o godz. 19; wystawa obiektów: 21 marca – 5 kwietnia.

Najwyżej wyceniona została rzeźba Aliny Szapocznikow z 1968 roku „Brzuch – poduszka” z poliestru i poliuretanu  – 150 tys. zł (estymacja 200-300 tys.). Szapocznikow była prekursorką eksperymentalnej rzeźby, odważnie podchodziła do problemów cielesności, zarówno w sensualno-zmysłowym ujęciu, jak i w odniesieniu się do traumatycznych przeżyć. Prezentowana praca wpisuje się w pierwszy nurt spod znaku Nowego Realizmu.

W swojej paryskiej pracowni w Malakoff artystka stworzyła całą serię „Brzuchów” eksperymentując z nowymi materiałami, które szybko powiększały objętość i dawały się łatwo formować. Modelką artystki do tego cyklu była Arianne Raoul, wówczas narzeczona Rolanda Topora. 

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce