Piękno pożyczone od natury

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie otworzyło w czwartek nową galerię koreańską.

Publikacja: 24.02.2018 14:00

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Wystylizowana została na replikę domu koreańskiego, który zgodnie z hierarchią w tradycyjnym społeczeństwie patriarchalnym dzieli się na dwie przestrzenie; męską i kobiecą W pierwszej, zwanej saranbang, mężczyźni studiowali, pracowali, przyjmowali gości, spożywali posiłki w towarzystwie dygnitarzy. Jest więc  ona wyposażona w funkcjonalne przedmioty: szafy, regały, stoliki o prostych kształtach i stonowanych kolorach, w których przechowywano kamienie do rozcierania tuszu i narzędzia do pisania, biurka, czy listowniki. 

W drugiej – anbang, czyli kobiecej zobaczymy kabinety, skrzynie i pudełka z lustrami na kosmetyki i przedmioty codziennego użytku. To wnętrze o cieplejszych kolorach. Obie dopełniają elementy dekoracyjne: malarstwo z motywem ryb, kwiatów i ptaków oraz  ceramika, pokryta przezroczystą, nieco spękaną glazurą o zielonkawej, szarej lub niebieskawej barwie.

Koreańskie domy projektowano według filozofii  „pożyczenia od natury jej piękna” (chagyeong). Dzięki temu wnętrza były zrównoważone, każdy mebel miał swoje miejsce i wyrażał wyrafinowany smak, a także harmonizowały z otaczającym krajobrazem.

W ekspozycji połączono zabytkowe obiekty ze współczesnym koreańskim designem nawiązującym do tradycji. Uzupełniono ją też multimediami, przybliżającymi życie i kulturę Korei. Projekt został zrealizowany we współpracy z Narodowym Muzeum Folkloru Korei w Seulu.

Dotychczas w zbiorach Muzeum Etnograficznym znajdowało się tylko kilkanaście eksponatów, reprezentujących kulturę koreańską. Organizowano wystawy czasowe, ale nigdy nie było stałej. Nowa galeria powstała dzięki najnowszym zakupom ponad 60 obiektów w prywatnej galerii Dirka Pfannebeckera – Chinese Arts & Crafts we Frankfurcie nad Menem oraz w galerii sztuki w Turynie. Na razie wyeksponowana została tylko część z  eksponatów i stopniowo będzie rozbudowywana.

Otwarciu ekspozycji towarzyszą wydarzenia specjalne: pokazy filmowe, zajęcia z kaligrafii i warsztaty kulinarne. 

Wystylizowana została na replikę domu koreańskiego, który zgodnie z hierarchią w tradycyjnym społeczeństwie patriarchalnym dzieli się na dwie przestrzenie; męską i kobiecą W pierwszej, zwanej saranbang, mężczyźni studiowali, pracowali, przyjmowali gości, spożywali posiłki w towarzystwie dygnitarzy. Jest więc  ona wyposażona w funkcjonalne przedmioty: szafy, regały, stoliki o prostych kształtach i stonowanych kolorach, w których przechowywano kamienie do rozcierania tuszu i narzędzia do pisania, biurka, czy listowniki. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce