Liderki i superkobiety

Tegoroczna siódma edycja artystycznego kalendarza, wydanego przez Gedeon Richter, nosi tytuł „Kobiece sprawy”.

Aktualizacja: 07.01.2018 08:46 Publikacja: 07.01.2018 08:35

Foto: materiały prasowe

Andrzej Pągowski, inicjator tego upowszechniającego sztukę wydawnictwa, po raz trzeci stawia w centrum uwagi kobietę. Przypomnijmy, że w 2017 roku  fotograficy (głównie mężczyźni) zaprezentowali 12 portretów kobiet. A w 2016 wyłącznie artystki – graficzki, ilustratorki i malarki - mówiły o sobie samych.

Na 2018 rok Andrzej Pągowski zaprosił znanych polskich grafików-plakacistów różnych generacji, aby w formie plakatowej celnie i zwięźle scharakteryzowali współczesny, dominujący typ kobiety, czy też przedstawili nowy model kobiecości.

Efekt bywa zaskakujący. Kobieta dziś musi sprostać tylu wymaganiom i oczekiwaniom oraz pogodzić nieraz sprzeczne role, że  musi być osobą o niezwykłej mocy:  bizneswoman, czyli nowym typem siłaczki albo bohaterką rodem ze science fiction lub literatury fantasy. Nic dziwnego, że styczeń otwiera wcielenie  kobiety – cyborga  Bartosza Kosowskiego, bo przecież przed nią cały rok nieznanych, zapewne też trudnych zadań. Artysta wizerunek tej mimo wszystko uwodząco pięknej kobiety uzupełnia kpiącym hasłem, jak z czasów socu: „Zawsze atrakcyjna i co ważne, szczęśliwa”.

Pastiszowy charakter ma także plakat Dawida Ryskiego „Kobieta w Centrum dowodzenia” (sierpień, opartym na żartobliwej grze skojarzeń z propagandowym plakatem socrealistycznym „Partia” Włodzimierza Zakrzewskiego z lat 50. (z robotnikiem za sterem).
Z kolei sympatyczna sztangistka wagi ciężkiej na plakacie Ryszarda Kaji (lipiec) macha sztangą  jak piórkiem, na której unosi całą rodzinę. A „Super kobieta” Mieczysława Wasilewskiego (listopad), nakreślona kilkoma  prostymi liniami, łączy kobiecy wdzięk z wcieleniem powszechnego w popkulturze ideału Supermana. Cechy liderki czy bizneswoman znakomicie oddaje plakat Tomasz Bogusławskiego (kwiecień). Artysta osiągnął w nim perfekcyjna syntezę znaku. Zamiast kobiecej postaci mamy tu torebkę – but na wysokim obcasie, a jednocześnie ze sznurówką, która ubezpiecza nawet najbardziej ryzykowny krok.

Ale jest też kilka plakatów bardziej tradycyjnego postrzegania ról kobiecych: u Wiktora Sadowskiego - jako istoty wrażliwej i pełnej uczuć, a u Andrzeja Pągowskiego – jako uwodzicielki, a jednocześnie ukazanej przez pryzmat macierzyństwa.

– Na kartach kalendarza zobrazowaliśmy codzienne życie współczesnych kobiet. Odpowiedzialność, jaka spoczywa na ich barkach za najbliższych, ich zdrowie i szczęście, ponieważ to wciąż one czują się zobligowane do zapewnienia harmonii w rodzinie – mówi Andrzej Pągowski. – Na plakatach zilustrowaliśmy także dążenia kobiet do zachowania własnej wrażliwości i empatyczności przy jednoczesnym emanowaniu siłą i zdolnościami przywódczymi, zarówno w życiu zawodowym, jak i domowym. To fascynujące, jak wiele jest spraw i ról, które współczesne kobiety muszą zgrać każdego dnia.

Tegoroczny artystyczny kalendarz firmy Gedeon Richter nawiązuje zarazem do słynnej Polskiej Szkoły Plakatu. Jego twórcy dają do zrozumienia, że polski plakat po okresie świetności, a potem po latach chudych w czasach transformacji, znów się odradza, staje zauważalny i odnosi sukcesy. Niektórzy z plakacistów wręcz manifestują ciągłość tradycji, jak Maja Wolna nawiązująca do malarskich portretowych plakatów Waldemara Świerzego.

Wernisaż kalendarza odbędzie się na przełomie stycznia i lutego

Andrzej Pągowski, inicjator tego upowszechniającego sztukę wydawnictwa, po raz trzeci stawia w centrum uwagi kobietę. Przypomnijmy, że w 2017 roku  fotograficy (głównie mężczyźni) zaprezentowali 12 portretów kobiet. A w 2016 wyłącznie artystki – graficzki, ilustratorki i malarki - mówiły o sobie samych.

Na 2018 rok Andrzej Pągowski zaprosił znanych polskich grafików-plakacistów różnych generacji, aby w formie plakatowej celnie i zwięźle scharakteryzowali współczesny, dominujący typ kobiety, czy też przedstawili nowy model kobiecości.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce