Piotr Patkowski: Cechy doskonałego aktu normatywnego

Doskonały akt normatywny ma się cechować poprawnością legislacyjną i celowością wydania.

Aktualizacja: 24.03.2020 15:11 Publikacja: 24.03.2020 00:01

Dziennik Ustaw

Dziennik Ustaw

Foto: Fotorzepa/JerzyDudek

Ocena skutków regulacji (OSR) to najmniej znana, choć nieodłączna część każdego rządowego projektu ustawy czy rozporządzenia. Wydaje się, że administracja centralna oswoiła się z tym dokumentem, natomiast oczekiwania przedsiębiorców, organizacji społecznych, Trybunału Konstytucyjnego czy obywateli co do jakości przedstawionych OSR są coraz większe. Nakłada to na Kancelarię Premiera i ministerstwa obowiązek ciągłego podnoszenia swoich kompetencji.

Konieczność tworzenia OSR jest wynikiem odchodzenia od normatywizmu prawniczego i próbą poszukiwania źródeł prawa w woli suwerena – jego oczekiwaniach i poglądach. Demokratyczną emanacją tego suwerena jest parlament, kontrolowany przez niego rząd oraz prezydent. Jednocześnie zjawisko entropii prawa i coraz większej „branżowości" jego poszczególnych gałęzi wymusza na administracji publicznej stworzenie możliwie prostego narzędzia opisującego planowane zmiany legislacyjne. Taki zwięzły dokument powinien zawierać informacje o celowości wprowadzania danej regulacji, proponowanych w ustawie (rozporządzeniu) rozwiązaniach i ich skutkach finansowych dla budżetu państwa, samorządów, przedsiębiorców czy zwykłych obywateli, a także dokonywać, często bardzo istotnych, porównań do podobnych regulacji obowiązujących w innych państwach (co jest istotne np. przy implementacji dyrektyw).

Pozostało 84% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Podsłuchy praworządne. Jak podsłuchuje PO, to już jest OK
Opinie Prawne
Antoni Bojańczyk: Dobra i zła polityczność sędziego
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Likwidacja CBA nie może być kolejnym nieprzemyślanym eksperymentem
Opinie Prawne
Marek Isański: Organ praworządnego państwa czy(li) oszust?
Opinie Prawne
Marek Kobylański: Dziś cisza wyborcza jest fikcją