Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał w zeszłym tygodniu umowę z konsorcjum - Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną na dokończenie budowy ORP „Ślązak" czyli dawnej korwety Gawron – ujawnił w piątek resort obrony narodowej.
Umowa umożliwi przekazanie okrętu „Ślązak" Marynarce Wojennej RP.
Okręt zwany już przez marynarzy ORP „Nigdy", budowany jest już w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej ( obecnie PGZ Stocznia Wojenna) od kilkunastu lat i kosztował kilkaset mln zł.
Fot. Piotr Leoniak/Marynarka Wojenna RP
W lipcu początek prób
Obecna umowa przewiduje przeprowadzenie prób portowych, morskich oraz zdawczo-odbiorczych okręt : rozpoczną się w lipcu tego roku a powinny zakończyć przekazaniem okrętu Marynarce Wojennej do końca marca 2019 r.
Służby prasowe MON przypominają , że minister Błaszczak „wielokrotnie podkreślał, że Marynarka Wojenna RP wymaga modernizacji sprzętowej, a jej rozwój jest jednym z priorytetów".
Szef MON podczas swojego wystąpienia przy okazji święta Marynarki Wojennej informował, że budowa okrętu patrolowego Ślązak właśnie dobiega końca. A minister osobiście „podjął ostatnie decyzje związane z wdrożeniem okrętu do służby w Marynarce.
– Zrobimy wszystko, żeby jak najszybciej polska Marynarka Wojenna dysponowała jak najlepszym sprzętem. Sprzętem takim, który daje gwarancje bezpieczeństwa. Marynarka Wojenna jest ważna dla niepodległości Polski, ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa Polsce i Polakom „– mówił podczas obchodów szef MON – podały służby prasowe resortu obrony narodowej.
Fot. Piotr Leoniak/Marynarka Wojenna RP
W roli patrolowca
Korweta ORP „Ślązak" budowana na niemieckiej licencji niemal od początku tego wieku ma być okrętem patrolowym. Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1800 t wyporności. Ma rozwijać prędkość około 30 węzłów i będzie uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Jej zadaniem będzie przede wszystkim patrolowanie i ochrona torów podejściowych do polskich portów oraz kontrola morskich szlaków żeglugowych w ramach sił NATO a także zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego.
Fot. Piotr Leoniak/Marynarka Wojenna RP