To zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami rządu. Projekt specjalnej ustawy opublikowany ostatnio na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji Projekt przewiduje w przyszłości precyzyjne określenie wzrostu nakładów na cele obronne. Obecnie budżet przeznacza na wojsko (od 2016 roku ) 2 proc. kwoty PKB, przy czym podstawą jest Produkt Krajowy Brutto z roku poprzedniego. W myśl rządowego projektu jeszcze w 2018 r. na narodowe bezpieczeństwo ma zostać przeznaczone nie mniej niż 2 proc. PKB, w 2019 r. - co najmniej 2,1 proc., w latach 2020-23 - co najmniej 2,2 proc., 2024-25 - co najmniej 2,3 proc., 2026-29 - co najmniej 2,4 proc., a w 2030 r. i latach kolejnych - co najmniej 2,5 proc.
Zmiany zasad zbrojeniowego wyścigu
Jak wynika z dołączonej do projektu oceny skutków regulacji, zmiana przepisów spowoduje wzrost wydatków obronnych o 117 mld 217 mln zł w ciągu 10 lat. W zeszłym roku budżet MON wynosił 35,8 mld zł.
W istotny sposób przyrost nakładów winna przyspieszyć już sama zmiana sposobu naliczania obronnych wydatków. Procent byłby wyliczany nie w oparciu o kwotę PKB z poprzedniego roku , lecz na podstawie aktualnych i prognozowanych przychodów państwa. Zmiana tego oszczędnościowego mechanizmu, wprowadzonego jeszcze za rządów PO-PSL była wielokrotnie postulowana. Jeśli więc nowe rozwiązania prawne zostaną przyjęte - ziszczą się wielokrotne sugestie m.in. obecnego ministra obrony.
Z punktu wiedzenia przemysłu istotna będzie też przewidywana zmiana zasad finansowania zbrojeniowych zakupów. W myśl proponowanych rozwiązań producenci będą mogli liczyć m. in. na dwukrotnie wyższe ( zamiast 25 proc. będzie 50 proc. ) zaliczki na poczet należności za zamówiony sprzęt. Oczywiście utrzymane zostaną procedury sprawdzania rzetelności dotychczasowych dostaw.
Odpowiedzialny rozwój obrony terytorialnej
MON w uzasadnieniu projektu zmian w ustawie o przebudowie i modernizacji armii powołuje się na postanowienia "Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju" – sztandarowego programu wicepremiera, szefa resortu rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego oraz mobilizujące koalicjantów do większego inwestowania w bezpieczeństwo ustalenia ostatnich dwóch szczytów NATO - w Newport w 2014 r. i w Warszawie w 2016 r.