fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł Obronny

Porażka caracali w Polsce nie zniechęciła Airbusa

materiały prasowe
Airbus Helicopters koncern należący do europejskiego giganta lotniczego, po kontrowersyjnym zamknięciu przez Warszawę przetargu na wojskowe śmigłowce wielozadaniowe nie zwinął swoich interesów w Polsce.

Jego założone trzy lata temu jeszcze w ogniu batalii o zamówienia armii na helikoptery wsparcia śmigłowcowe biuro projektowe w Łodzi pracuje pełną parą.

- Właśnie zdmuchnęliśmy świeczki na urodzinowym torcie i podsumowujemy dotychczasowe dokonania - mówi „Rz" Tomasz Krysiński wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters.

Łódzcy inżynierowie bez kompleksów

Łódzkie Biuro Badań AH znacznie się rozwinęło – liczy już 53 specjalistów w tym 48 inżynierów. Fundator jest dumny, że co trzeci pracownik to kobieta a średnia wieku w zespole ledwie przekracza 28 lat. – Młodość, kompetencje, do tego pragmatyczne podejście i inicjatywa przy rozwiązywaniu najbardziej złożonych problemów i zupełny brak kompleksów to ogromna wartość kadry łódzkiego ośrodka - mówi Krysiński. Airbus powierza zespołowi odpowiedzialne zadania: projektowanie struktur, dokonywanie obliczeń i prace konstruktorskie. Permanentnie trwa też szkolenie młodych specjalistów. - Nie ma miesiąca by i polscy inżynierowie nie uzupełniali praktycznej wiedzy w zakładach Airbus Helicopters we Francji czy w Niemczech – zapewnia wiceprezes AH.

Obliczenia i testy wiropłatów przyszłości

Airbus zainwestował w bazę badawczą – już kilka lat temu powstało w Łodzi centrum testowania wirników głównych. Ma 12 metrów wysokości i średnicy i pozwala na bardzo szczegółowe badania układu głównego napędu w warunkach zbliżonych do realnych. To unikalne na skalę światową urządzenie umożliwia przeprowadzanie skomplikowanych testów dwóch wirników równocześnie. Celem prac jest optymalizacja budowy nowej generacji napędów, cichych, o wyższej sprawności energetycznej i mniejszej masie niż stosowane obecnie. W ostatnich miesiącach polskie biuro badań Airbusa koncentrowało si ę na opracowaniach dotyczących śmigłowca AH - 160, sprawdzano struktury i systemy amortyzacji drgań. Łódzki zespół specjalistów został także włączony do rozwoju najnowszych konstrukcji, które przejmą w przyszłości rolę środków transportu między metropoliami a także dowiozą jak miejska powietrzna taksówka City Airbus - pasażerów do centrów miast.

W Łodzi prowadzi się ważne obliczenia dotyczące wytrzymałości i optymalizacji konstrukcji nowych wiropłatów hybrydowych. Airbus Helicopters pracuje bowiem nad statkami powietrznymi pionowego startu takimi jak Racer - czyli następca eksperymentalnego X-3, bardzo szybki, ale ekologiczny, śmigłowiec hybrydowy do lotów na dłuższe dystanse, realizowany w ramach unijnego programu CleanSky 2.

(Maszyny te będą rozwijać prędkości przelotowe o 50 proc. większe od klasycznych śmigłowców).

Airbus w spółkach i na politechnikach

Należący do europejskiej Grupy Airbus, helikopterowy potentat który dzierży trzecią część światowego rynku wiropłatów, zatrudnia ponad 20 tys. pracowników a w zeszłym roku uzyskał przychody w wysokości 6,5 mld euro. W Polsce , oprócz łódzkiego biura projektów pracuje dla AH co najmniej 10 małych i średnich firm w tym spółki z Warszawy czy Czechowic. AH zleca też pracę zespołom badaczy w kilku krajowych ośrodkach politechnicznych.

–Obecnie co najmniej setka naukowców, w tym kilkudziesięciu specjalistów na Politechnice Łódzkiej ale też fachowcy z innych technicznych uczelni uczestniczyło lub aktualnie bierze udział w programach badawczych zleconych przez nasz śmigłowcowy koncern – mówi Tomasz Krysiński.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA