Największy w Europie producent sprzętu wojskowego, ponadto producent silników do dużych samolotów Rolls-Royce, europejski producent pocisków rakietowych MBDA i włoska grupa Leonardo są w gronie pracujących nad nowym samolotem, który od 2040 r. ma zastąpić Typhoona Eurofightera. Partnerami W. Brytanii są też Włochy i Szwecja.

Początkowe ustalenia w raporcie firmy księgowo-doradczej PwC stwierdzają, że w ciągu pierwszych 30 lat realizacji tego projektu Tempest zapewni W. Brytanii co najmniej 25,3 mld funtów, a w latach 2025-50 pozwoli utrzymać średnio po 20 tys. miejsc pracy rocznie. Ekipa pracująca nad samolotem chce wykorzystać te ustalenia do przekonywania rządu, gdy przedstawi mu projekt biznesowy pod koniec roku — pisze Reuter. Zapewnienie następcy Typhoona pozwoli Brytyjczykom zachować niezależną zdolność w zakresie myśliwców i utrzymać wysoko wykwalifikowanych pracowników — stwierdziła BAE Systems w komunikacie o tym samolocie.

Od czasu podjęcia samego projektu w 2018 r. sytuacja gospodarcza pogorszyła się, ostatnio pandemia zwiększyła presję na brytyjskie finanse, a to oznacza, że Tempest musi jeszcze bardziej starać się o rządowe fundusze. — Programy w dziedzinie obrony w rodzaju Tempesta stwarzają bezcenną możliwość zapewnienia odbudowy z obecnego kryzysu koronawirusa — uważa Paul Everitt, prezes branżowej organizacji lotniczo-wojskowej ADS.