Polska zbrojeniówka spada w rankingu

Po raz pierwszy od 2010 r. na świecie wzrosła sprzedaż broni. Na rynku dominują producenci z USA. Polska Grupa Zbrojeniowa straciła 13 pozycji i jest na 75 miejscu wśród stu największych producentów uzbrojenia.

Aktualizacja: 11.12.2017 12:54 Publikacja: 11.12.2017 12:41

Polska zbrojeniówka spada w rankingu

Foto: materiały prasowe

Według najnowszego raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań Problemów Świata (SIPRI) świat znów kupuje więcej broni. W minionym roku po raz pierwszy od 2010 r wzrosła sprzedaż broni na świecie. Było to o 1,8 proc. r/r, a o 28 proc. w porównaniu. z 2002. W sumie świat kupił urządzeń do zabijania za 375 mld dol.

Wzrost sprzedaży broni firm z rankingu Top-100, to przede wszystkim zasługa amerykańskiej zbrojeniówki. Tamtejsze firmy zwiększyły sprzedaże uzbrojenia o 4 proc. do 217,2 mld dol.. To efekt amerykańskich operacji wojennych za granicą oraz rosnącego zagranicznego popytu na amerykańska broń. USA mają blisko 58 proc. udziału w globalnym rynku broni.

Lider Top-100 największych firm zbrojeniowych - Lockheed Martin zwiększył sprzedaż o blisko 10 proc. do 40,8 mld dol.. Także okupujące drugie i trzecie miejsce Boeing i Reythoen miały większą sprzedaż.

Co ciekawe w Boeing jedynie 30 proc. produkcji stanowi produkcja na potrzeby armii. W zajmującym 7 lokatę Airbus jest to 17 proc. a najmniej - 2 proc. w amerykańskim General Electric (36 miejsce) i 9 proc. w Honeywell International. (22 pozycja).

Brytyjski BAE Systems na 4 pozycji jest największym koncernem zbrojeniowym Europy. Na Starym kontynencie w jego zachodniej części sprzedaż wzrosła nieznaczne (0,2 proc.) do 91,2 mld dol., ale największe rynki - W. Brytania, Francja, Włochy i Niemcy zanotowały wzrost sprzedaży. Najwięcej Niemcy - o 6,6 proc.. Decyzja o Brexicie nie miała wpływu na rynek brytyjski. Sprzedaż broni zwiększyła się tam o 2 proc..Jedna z brytyjskich firm GKN produkująca kosmiczne komponenty zaliczyła wzrost o 43,2 proc.

Polska Grupa Zbrojeniowa SA straciła w rankingu aż 13 pozycji w ujęciu rocznym i zajęła 75 miejsce ze sprzedażą dla armii na poziomie 1,14 mld dol. (w 2015 r było to 1,131 mld dol.) Całkowita sprzedaż grupy wyniosła 1,268 mld dol., tak więc 90 proc. produkcji stanowiło uzbrojenie.

Drugi producent broni na świecie - Rosja sprzedał broni za 26,6 mld dol. (7,1 proc. w globalnej sprzedaży broni na świecie). Autorzy raportu podkreślają że „trudności ekonomiczne, z którym zmagała się Rosja w 2016 r spowolniły tempo wzrostu sprzedaży rosyjskiego uzbrojenia.

Komentarz PGZ

Maciej Lew-Mirski członek zarządu PGZ S.A.: „Ranking SIPRI odzwierciedla stan sprzed roku i – jak przyznają sami jego twórcy – opiera się zarówno na otwartych źródłach i szacunkach ekspertów szwedzkiego instytutu, jak też na danych przekazywanych organizacji przez niektóre firmy z rynku zbrojeniowego. Warto zaznaczyć, że przedstawiciele PGZ nie przekazywali do SIPRI żadnych danych sprzedażowych za rok 2016 r.

Mamy to szczęście, że dysponujemy szczegółowymi i aktualnymi danymi, które w pełni obrazują rozwój Polskiej Grupy Zbrojeniowej w ostatnich latach. Nie chcąc zagłębiać się w szczegóły powiem tylko, że w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku całkowity przychód ze sprzedaży w Grupie PGZ był o 12% wyższy niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Szczególnie dobre wyniki odnotowaliśmy w eksporcie, gdzie za cały 2017 rok spodziewamy się wzrostu sprzedaży o ponad 40% w stosunku do roku poprzedniego. W 2017 r. prognozowany całkowity przychód ze sprzedaży GK PGZ będzie o 16% większy niż analogiczny wskaźnik za rok 2016.”

Według najnowszego raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań Problemów Świata (SIPRI) świat znów kupuje więcej broni. W minionym roku po raz pierwszy od 2010 r wzrosła sprzedaż broni na świecie. Było to o 1,8 proc. r/r, a o 28 proc. w porównaniu. z 2002. W sumie świat kupił urządzeń do zabijania za 375 mld dol.

Wzrost sprzedaży broni firm z rankingu Top-100, to przede wszystkim zasługa amerykańskiej zbrojeniówki. Tamtejsze firmy zwiększyły sprzedaże uzbrojenia o 4 proc. do 217,2 mld dol.. To efekt amerykańskich operacji wojennych za granicą oraz rosnącego zagranicznego popytu na amerykańska broń. USA mają blisko 58 proc. udziału w globalnym rynku broni.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje
Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób