Buddy skutecznie pomoże nowicjuszom

Onboarding łagodzi stres wywołany zmianą miejsca zatrudnienia, pomaga się szybko oswoić.

Publikacja: 26.08.2018 21:00

Buddy skutecznie pomoże nowicjuszom

Foto: 123RF

Jeszcze kilka lat temu nowy pracownik był dosyć często wrzucany na głęboką wodę. Po podpisaniu umowy i przedstawieniu zarysu wymogów i zadań, dalej zwykle miał radzić sobie sam.

Obecnie nowych na pokładzie firmy traktują z większą uwagą. – Sytuacja na rynku pracy sprawia, że coraz większym wyzwaniem dla pracodawców jest nie tylko pozyskanie dobrego pracownika, ale również zatrzymanie go w firmie. A w tym przypadku kluczową rolę odgrywają pierwsze tygodnie kandydata w nowej organizacji – zaznacza Agnieszka Marciniak, menedżer w Michael Page.

– Szybka i efektywna aklimatyzacja nowego pracownika w zespole jest ogromnie istotne dla obu stron – zarówno dla niego jak i firmy – dodaje Justyna Jóźwiak, dyrektor HR, ManpowerGroup. – Zadowolony pracownik nie tylko efektywnie i z zaangażowaniem wejdzie w realizację swoich zadań, ale również stanie się szybko ambasadorem naszej marki. Jeśli zapewnimy mu odpowiednie wdrożenie w zadania i w organizację samą w sobie, szybciej będzie w stanie realizować swoje cele, ale także cele biznesowe firmy – zaznacza.

Coraz więcej firm stosuje więc onboarding, czyli program przyjmowania i wdrażania pracowników. Pierwszy etap to poinformowanie pracownika o wszystkich podstawowych kwestiach takich, jak: ścieżka kariery i możliwości rozwoju w przedsiębiorstwie, zasady przyznawania premii, planowania urlopów itp. Podstawowe zasady aklimatyzacji to również zapoznanie z systemami oraz narzędziami pracy, zadaniami na danym stanowisku.

Kolejne etapy są jeszcze ciekawsze. – W naszej firmie mamy plan dla każdej nowej osoby od pierwszego dnia jej pracy – podkreśla Joanna Hnatkowska, specjalista ds. HR w GoldenLine. – W proces onboardingu angażujemy menedżerów, którzy wspierają nowych pracowników. To jest czas na poznanie struktury firmy i spotkania z przedstawicielami różnych działów. Po zrealizowaniu onboardingu mamy poczucie, że każda nowa osoba zna swoją rolę w firmie i wie, jak ona wygląda od środka – wyjaśnia.

Ważnym elementem dobrego programu wdrożeniowego jest przydzielenie nowemu pracownikowi tzw. buddy'ego. – To np. koleżanka z zespołu, która ma być wsparciem dla nowej osoby w pierwszych tygodniach pracy. Pomaga poznać zasady i zwyczaje panujące w biurze, służy radą w codziennym życiu w firmie. Pomocna dłoń i kilka wskazówek nawet w błahych tematach są bardzo ważne, ma ją spowodować, by nowa osoba poczuła się mile widziana i potrzebna już od pierwszych dni. Dzięki temu stres związany ze zmianą pracy i poczucie zagubienia są znacznie mniejsze – opisuje Hnatkowska.

Innym rodzajem wdrożenia pracownika jest tzw. shadowing. – Ideał to sytuacja, kiedy nowy pracownik w pierwszym etapie zatrudnienia może wdrażać się w obowiązki, obserwując starszych doświadczeniem kolegów, a następnie realizować pierwsze zadania przy wsparciu i życzliwej obserwacji opatrzonej później informacją zwrotną – przekonuje Justyna Jóźwiak z ManpowerGroup. – Taki model pozwala uniknąć wejścia w nowe wyzwania poprzez popełnianie błędów oraz wdrażanie niewłaściwych schematów.

A co może zrobić sam nowicjusz? – Mimo natłoku obowiązków warto już w pierwszych dniach znaleźć czas na poznanie jak największej liczby osób i zamienienie z nimi choć kilku zdań – podpowiada Agnieszka Marciniak z Michael Page. – Warto uważnie obserwować otoczenie i zachowania współpracowników, ale bez krytykowania i oceniania otoczenia. Równie ważny jest kontakt z przełożonym. Nawiązanie pozytywnych relacji z szefem jest tak samo ważne, jak ze współpracownikami, jednak w tym przypadku szczególnie istotne jest zachowanie zdrowego rozsądku i równowagi – przestrzega.

Jeszcze kilka lat temu nowy pracownik był dosyć często wrzucany na głęboką wodę. Po podpisaniu umowy i przedstawieniu zarysu wymogów i zadań, dalej zwykle miał radzić sobie sam.

Obecnie nowych na pokładzie firmy traktują z większą uwagą. – Sytuacja na rynku pracy sprawia, że coraz większym wyzwaniem dla pracodawców jest nie tylko pozyskanie dobrego pracownika, ale również zatrzymanie go w firmie. A w tym przypadku kluczową rolę odgrywają pierwsze tygodnie kandydata w nowej organizacji – zaznacza Agnieszka Marciniak, menedżer w Michael Page.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe