Poszukiwanie pracy

Portale z ofertami pracy urosły w rok o jedną czwartą

Fotorzepa, Dariusz Pisarek
W branży rekrutacji online również widać efekty rynku pracownika. Zyskują na tym użytkownicy portali.

Do niedawna portale z ofertami pracy zabiegały głównie o pracodawców i firmy rekrutacyjne. O kandydatów nie musiały się specjalnie starać, bo i tak ich nie brakowało. Dzisiaj muszą zabiegać także o nich – zarówno za sprawą dobrej koniunktury na rynku pracy (rośnie grupa tzw. biernych kandydatów, którzy sami nie szukają ofert), jak i zmian demograficznych. Mobilne pokolenia Y czy Z chcą mieć bowiem wszystko na komórce.

Dlatego portale prześcigają się w budowaniu nowych funkcjonalności na czele z aplikacjami mobilnymi. I jak wynika z najnowszych danych Gemius/PBI, które uzyskała „Rzeczpospolita", robią to skutecznie: w czerwcu br. dziesięć największych serwisów pracy w polskim internecie miało prawie 19,3 mln użytkowników, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordzistami tempa wzrostu były: Jooble.org (119 proc.), Praca.pl (61 proc.) i Gowork.pl (56 proc.). 26 proc. użytkowników więcej niż rok wcześniej przyciągnął też Pracuj.pl, który wrócił na pozycję lidera branży.

Mocno o to zabiegał nie tylko poprzez ogólnopolskie kampanie promocyjne w mediach. – Kandydaci są coraz bardziej wymagający, zależy im na możliwości sprawdzenia ofert pracy w każdym miejscu i czasie – podkreśla Mariusz Kuźniewicz, B2C Product Manager Pracuj.pl, gdzie w tym roku wprowadzono m.in. nowe statusy aplikacji kandydatów. Dzięki temu na bieżąco otrzymują teraz informację z postępów rekrutacji i tego, co dzieje się z ich zgłoszeniem.

Portal dostosował konto użytkownika do urządzeń mobilnych, dodając nowe usługi, np. zarządzanie uprawnieniami.

Dzięki temu kandydaci mogą teraz na Pracuj.pl zarządzać swoim dokumentami i dodawać do ofert pracy notatki, zapisując istotne dla siebie informacje, w tym termin spotkania rekrutacyjnego. – Dla nowych użytkowników wprowadziliśmy tzw. onboarding. Dzięki temu już na początku zdobywamy cenne informacje o preferencjach kandydatów i możemy przedstawiać im spersonalizowane oferty pracy – zaznacza Artur Kotliński, odpowiedzialny za rozwój aplikacji mobilnej Pracuj.pl.

Mobilną wersję swojej strony (w tym funkcję CV upload) rozwija też wicelider rynku Olx.pl/praca. – Dzięki temu poszukujący może aplikować w dowolnym momencie – twierdzi Paulina Rezmer, rzecznik Grupy Olx, dodając, że ponad 60 proc. użytkowników serwisu korzysta z kategorii praca za pomocą urządzeń mobilnych.

Michał Szymański, dyrektor operacyjny GoWork.pl, przypomina, że serwis oferuje odbiorcy kompleksową usługę, która pozwala mu nie tylko wyszukać interesujący job alert, ale także sprawdzić, czy ewentualny pracodawca naprawdę odpowiada na jego potrzeby i oczekiwania. – Stale rozwijamy dział opinii o pracodawcach, gdyż chcemy, aby to było miejsce pozwalające na obustronny dialog. Osoba zainteresowana daną firmą ma szansę poznać ją lepiej, ale nie tylko poprzez marketingowo przygotowane informacje ze strony internetowej – zaznacza Michał Szymański, dyrektor operacyjny GoWork.pl.

Wojciech Wdowiak, wiceprezes serwisu Kariera.pl, zaznacza, że wykorzystuje on nowe technologie w obsłudze kandydata w trakcie rekrutacji – algorytm pomaga trafnie dopasować jego umiejętności, oczekiwania do potrzeb pracodawcy. Dzięki temu obie strony oszczędzają czas.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL