Niektóre funkcje Snapchata, automatyczne odtwarzanie filmów na YouTube i niekończące się wpisy na Facebooku mogą zostać zakazane na mocy przepisów proponowanych w USA.
Ustawa SMART (Social Media Addiction Reduction Technology Act) została opracowana przez republikańskiego senatora Josha Hawleya w celu rozwiązania tego, co sam nazwał jako „uzależnienie jako model biznesowy”.
Celem proponowanych przepisów jest „zakazanie firmom mediów społecznościowych korzystania z praktyk wykorzystujących ludzką psychologię” i wymaganie od nich, aby zwiększyły wysiłki na rzecz walki z uzależnieniem od internetu. W propozycji ustawy Facebook, Instagram, YouTube i Twitter zostały wymienione z nazwy, jako przykłady platform społecznościowych, które stosują obecnie niewłaściwe praktyki.
W szczególności zakazane miałyby być: niekończące się przewijanie wpisów, jak na Facebooku i Twitterze (bez konieczności reakcji ze strony użytkownika w postaci kliknięcia choćby przycisku "wczytaj więcej), eliminacja "naturalnych punktów zatrzymania" (gdy dodatkowa treść jest automatycznie ładowana i wyświetlana - dotyczy to w zasadzie wszystkich mediów społecznościowych", odtwarzanie muzyki lub filmów bez wyraźnego oddzielnego monitu od użytkownika (jak na Facebooku, YouTube i TikTok), oraz odznaki i nagrody związane z zaangażowaniem (bez rzeczywistej nagrody, takie jak Snapstreaks na Snapchacie).
- Wielka czwórka (Google, Amazon, Facebook, Apple - red.) przyjęła uzależnienie jako model biznesowy - powiedział senator Hawley. - Ich "innowacje" nie mają na celu tworzenie lepszych produktów, ale przyciąganie uwagi za pomocą sztuczek psychologicznych, które uniemożliwiają odwrócenie wzroku - dodał.