Poszukiwania odbywają się w jeziorze Nemi, około 30 km na południowy wschód od Rzymu. Akwen ten znajduje się na terenie dawnego krateru wulkanicznego. Ekspedycja rozpoczęła się 7 kwietnia, ale początkowo utrzymywano ją w tajemnicy w obawie przed rabusiami. Szczątki okrętu usiłują odnaleźć zawodowi płetwonurkowie z włoskiej Straży Wybrzeża oraz z Korpusu Karabinierów.
Podwodny obraz
Celem ekspedycji jest odnalezienie wraku sprzed dwóch tysiącleci, zbudowanego dla rzymskiego władcy. Gaius Iulius Caesar Germanicus (12–41 rok n.e.) był następcą cesarza Tyberiusza i panował od 37 r. Zwano go Kaligulą. Badacze uznali go za psychopatę – swoje siostry zmuszał do prostytuowania się, a konia mianował konsulem. Podczas krótkiego panowania zdążył zasłużyć sobie na miano potwora – tak nazwał go historyk rzymski Swetoniusz.
Kaligula wydał rozkaz zbudowania trzech ogromnych jak na tę epokę okrętów, prawdziwych pływających pałaców. Urządzał na nich orgiastyczne przyjęcia i spektakle. Okręty te wydawały się tym bardziej imponujące, że stacjonowały na bardzo niewielkim akwenie o powierzchni zaledwie 1,7 km kw. Obecnie znajduje się tam kąpielisko.
Poszukiwania wraku prowadzi 15 płetwonurków. Dysponują najnowocześniejszym sprzętem, między innymi sonarem bocznym. Do niedawna echosondy nie potrafiły odwzorować podwodnej rzeczywistości w sposób fotograficzny – drzewo na monitorze nie przypominało drzewa – i tylko doświadczeni operatorzy potrafili dobrze odczytywać uzyskany obraz. Teraz echosondy (sonary) uzyskały funkcję, dzięki której można oglądać podwodny świat w bardziej realistycznej formie. Wrak statku wreszcie wygląda jak wrak.
Złoto, kość słoniowa i ogrzewane łaźnie
O okrętach na jeziorze Nemi (w starożytności Nemorensis Lacus) świadczą antyczne źródła. W latach 1927–1933, na polecenie Benito Mussoliniego, prowadzono poszukiwania w jeziorze. Była to największa kampania badawcza w dziejach archeologii podwodnej. Na jej potrzeby opróżniono częściowo nieckę jeziora. Znaleziono dwa gigantyczne wraki: o długości 67 m i szerokości 19 m oraz 71 m i 24 m. Jeden to wiosłowa galera, drugi – żaglowiec.