Auta w październiku: w Europie wzrost, na Wyspach spadek

Październik był w Europie dobrym miesiącem dla producentów samochodów, we Francji, Włoszech i Hiszpanii nastąpiła wyraźna poprawa. Jedynie wyspy brytyjskie wpadły w rutynowy spadek

Publikacja: 10.11.2019 12:50

Auta w październiku: w Europie wzrost, na Wyspach spadek

Foto: AFP

Wielka Brytania

Na drugim rynku europejskim nastąpił spadek sprzedaży nowych samochodów o 6,7 proc., bo obywatele zmniejszyli zakupy o 13 proc. z powodu niepewności polityczno-gospodarczej. Czekają ich przedterminowe wybory 12 grudnia, które zadecydują o formie brexitu.

Według branżowej organizacji SMMT, sprzedano 143 251 pojazdów wobec 153 599 rok wcześniej.

- Nastąpił mile widziany wzrost sprzedały - o 9,8 proc. do 14 231 - pojazdów o alternatywnym napędzie, co świadczy o rosnącym apetycie kupujących na nowe technologie - stwierdził prezes SMMT, Mike Hawes. - Ogólny rynek jest jednak nadal trudny, październik był ósmym kolejnym miesiącem spadku, potrzebujemy więc zastrzyku zaufania. Czy grudniowe wybory zapewnia odbicie gospodarce, to się dopiero okaże - dodał w relacji Reutera.

Francja

Rynek wykazał dużą dynamikę, sprzedaż wzrosła o 8,7 proc. do 188 989 sztuk, po skoku o 16,6 proc. we wrześniu. - podała organizacja producentów CCFA. Po 10 miesiącach sprzedaż zmalała jednak o 0,3 proc. do ponad 1,83 mln.

W październiku lepiej wypadły firmy zagraniczne od miejscowych, poprawiając się o 10 pkt. do 42,13 proc. udziału rynkowego. Najlepiej wypadła grupa VW (+31,6 proc.) dzięki Audi (+45,5), Seatowi (+39) i VW (+29,2), przed Nissanem (+24,4) i Hyundaiem (+15,8). Mniej sprzedały Ford (-14,7) i Daimler (-13,2).

Z producentów francuskich lepiej wypadła grupa Renaulta (+18,9), bo zwiększyły sprzedaż jej wszystkie marki. Grupa PSA zanotowała skromne 0,8 proc., bo Opel mial zapaść (-33,9), a Peugeot mniejszą sprzedaż o 3,4 proc.

W październiku ranking modeli (1-10) był następujący: C3, Clio 4, 3008, 208, 308, Sandero, Duster, Captur, 2008 i 208 II. Po 9 miesiącach też dominowały rodzime modele: 208, Clio 4, C3 II, 3008 II, Sandero, Captur, 2008, 308 II, Twingo 3, C3 Aircross - podał portal AutoPlus.

Włochy

Październik byt trzecim od początku roku miesiącem lepszej sprzedaży, wzrosła o 6,7 proc. do 156 851 samochodów, po poprawie o 13,6 proc. we wrześniu - podał resort transportu. Tradycją stały się ujemne wyniki Fiata Chryslera (-2,2 proc.,), który zmniejszył udział w rynku do 21,56 proc. z 23,51 rok temu. Po 10 miesiącach rynek notuje spadek o 0,85 proc. do ponad 1,622 mln.

W grupie FCA tylko Lancia i Jeep osiągnęły dodatnie wyniki, pozostałe marki straciły, najbardziej Maserati (-34 proc.). Grupa PSA sprzedała mniej o 1,6 proc., bo Peugeot (+9,2), Citroen (+9,4) i DS (+157,5) nie zrównoważyły gorszego wyniku Opla (-26,1).

Najlepiej wypadła grupa VW (+30,9) dzięki głównej marce (+37), Audi (+24,9) i Seatowi (+61,23), bo Skoda i Lamborghini miały ujemne wyniki: - 8 proc i -50,7 proc. Dobrze wypadły grupa Renaulta (+18,) dzięki Daci (+33,7) i głównej marce (+11,2) oraz Ford (+1,6).

Firmy z Niemiec cieszyły się zmienną popularnością. Daimler zmniejszył sprzedaż o 5 proc. z powodu Mercedesa (-4,2), bo Smart (+9,6) nie zdołał tego nadrobić, BMW zwiększył o 8,1 proc. dzięki markom Elica (+10,4) i Mini (+2,5). Wśród firm z Azji prym wiodła Toyota ze wzrostem o 7,9 proc. (Lexus zyskał 113,3), przed Mazdą (+39,5), Suzuki (+11,3) i Hondą (+ 1,4). Hyundai zyskał 3 proc., Kia 9,9, z kolei SsangYong stracił 34,2 proc., a Mahindra aż 71,6 proc.

Ranking 10 przebojów stanowiły: Panda, Lancia Ypsilon, Fiat 500X, C3, VW T-Cross, VW T-Roc, Captur, Duster i Fiesta - podał portal Quattroruote.

Zrzeszenie producentów zagranicznych UNRAE we Włoszech studzi optymizm i przypomina, że rok temu październik wypadł fatalnie z powodu nowej normy testów na emisje spalin WLTP. Nie chce przewidywać rynku z powodu dużych niepewności geopolitycznych i gospodarczych, związanych zwłaszcza z nowelizacją włoskiego budżetu.

Hiszpania

Sprzedaż nowych samochodów osobowych zwiększyła się o 8,4 proc. do 97 986 - podała organizacja importerów ANIACAM, z kolei zrzeszenie producentów ANFAC ogłosiło, że nastąpił wzrost o 6,3 proc. do 93 961 sztuk. Od 1 stycznia hiszpański rynek zmalał jednak o 3,7 proc. do 1,096 mln sztuk i choć te dane nie są dobre, ale odzwierciedlają powrót do normalności.

Firmy rent-a-car kupiły o 10,5 proc. więcej, ale po 10 miesiącach ich zakupy zmalały o 0,7 proc., przedsiębiorstwa zwiększyły zakupy o 31,5 proc., co dało im po 10 miesiącach poprawę o 3,4 proc. Największym problemem są jednak zwykli Hiszpanie, którzy zmniejszyli kupno nowych aut o 4,6 proc., a po 10 miesiącach o 9,4 proc.

Zdaniem portalu actualidadmotor, jest tego kilka powodów, pierwszy to zbyt trudny wybór auta pod każdym względem (wielkość, typ, napęd). Drugi powód to brak stabilizacji politycznej (Katalonia, nowe wybory), a trzeci to pogłoski o nowym kryzysie, gdy kraj nie wyszedł jeszcze z poprzedniego w 2008 r.

Wielka Brytania

Na drugim rynku europejskim nastąpił spadek sprzedaży nowych samochodów o 6,7 proc., bo obywatele zmniejszyli zakupy o 13 proc. z powodu niepewności polityczno-gospodarczej. Czekają ich przedterminowe wybory 12 grudnia, które zadecydują o formie brexitu.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum