fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

Chcą zakazać reklam SUV-ów w Wielkiej Brytanii

Adobe Stock
W Wielkiej Brytanii startuje kampania organizacji społecznych na rzecz zakazu reklamy dużych aut

Pod hasłem „Badvertising" (w wolnym tłumaczeniu „szkodliwa reklama") wystartowała kampania organizacji New Weather Institute i Possible finansowana przez KR Foundation na rzecz rezygnacji z reklamowania dużych, energochłonnych przedmiotów codziennego użytku. Na start kampanii organizacje opublikowały raport pod tytułem „Upselling Smoke", w którym przedstawiono argumenty na rzecz zakazu reklamowania SUV-ów i... traktowania ich jak papierosów.

Czytaj także: Sprzedaż na świecie: SUV-y dominują

Auta typu SUV stanowią już 40 procent sprzedawanych w Wielkiej Brytanii pojazdów. W większości wypadków są to pojazdy palące więcej niż przewożący taką samą liczbę ludzi mniejsze auta. W każdym zaś przypadku są znacznie większe niż zwykłych rozmiarów auta. Prowadzi to do sytuacji, w której w 2019 roku w Wielkiej Brytanii sprzedano ponad 150 tys. aut, które nie mieszczą się na standardowych miejscach parkingowych. Dlatego też w ramach „Badvertising" organizacje domagają się od rządu zakazania reklam SUV-ów, które poprzez większe emisje CO2 i zajmowanie przestrzeni szkodzą klimatowi, jak papierosy człowiekowi.

- Zakończyliśmy reklamowanie papierosów, kiedy zrozumieliśmy, jakim zagrożeniem jest palenie dla zdrowia publicznego – powiedział BBC Andrew Simms, jeden z autorów raportu. – Są szkodliwe reklamy, promujące największe, najbardziej szkodliwe SUV-y i musimy to zakończyć.

Problemu, zdaniem autorów raportu, nie rozwiążą auta o elektrycznych silnikach, gdyż nadal będą emitować zanieczyszczenia przy hamowaniu, a do tego produkcja baterii wiąże się z dużą emisją zanieczyszczeń (o czym rzadko pamięta się w kontekście pojazdów elektrycznych). Poza tym, elektryczne SUV-y nadal są większe niż zwykłe auto. Autorzy kampanii i raportu chcą zakazania reklamowania aut emitujących więcej niż 160 gramów dwutlenku węgla na kilometr o raz tych, które są dłuższe niż 4,8 metra.

Producenci aut bronią się, że to klienci właśnie chcą wybierać takie auta. A do tego z każdym rokiem producenci wprowadzają pojazdy emitujące mniej zanieczyszczeń. Do tego, coraz więcej takich pojazdów porusza się na baterie.

Brytyjski rząd ma ambitne plany dekarbonizacji do 2050, ale nie wypowiada się w temacie SUV-ów. Natomiast samorządy z niepokojem obserwują tendencje w rozmiarze aut. Większe auta oznaczają mniejszą liczbę miejsc parkingowych na tej samej powierzchni. Zdaniem niektórych zakaz reklamy nie zadziała. Ludzie kupujący drogie auta raczej nie oglądają reklam, kierując się prestiżem marki. Rozwiązaniem może być za to zakaz dotyczący ponadwymiarowych aut. - Rząd powinien szerzej spojrzeć na auta i rozważyć zakaz dużych, produkujących dużo zanieczyszczeń pojazdów – powiedziała Jillian Anable, profesorka z Leed University Transport Studies Unit. Ciekawe, że nikt nie wpadł w Zjednoczonym Królestwie na pomysł, by wprowadzić wysokie podatki od posiadania takich aut.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA