Elektroklapa. Podwyżki cen prądu dobiją elektromobilność

Przez drogi prąd przestanie się opłacać eksploatacja nie tylko osobowych aut elektrycznych, ale także elektrobusów.

Aktualizacja: 28.01.2020 04:59 Publikacja: 27.01.2020 20:00

Elektroklapa. Podwyżki cen prądu dobiją elektromobilność

Foto: Bloomberg

Przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym już teraz może kosztować ponad 50 zł, a wkrótce będzie jeszcze drożej – nawet 70 zł. To dwa razy więcej niż za przejazd dieslem. Tymczasem wzrost cen prądu sprawia, że operatorzy stacji ładowania likwidują przyciągające klientów promocje, w których „tankowanie" e-aut było darmowe. W poniedziałek opłaty na swoich stacjach wprowadził Lotos, do końca półrocza to samo zrobi Orlen.

– Opłacalność aut elektrycznych stanęła pod dużym znakiem zapytania – stwierdza Adam Tychmanowicz, prezes Neptis SA, operatora systemu Yanosik.

Czytaj także: Podwyżki cen prądu dobiją program elektromobilności

Tym bardziej że infrastruktura ładowania wciąż okazuje się bardzo skromna, a jak wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jej rozwój hamuje kilkadziesiąt różnych barier związanych m.in. z podatkami czy procedurami administracyjnymi. Na dodatek ceny samochodów elektrycznych są nawet dwukrotnie wyższe od porównywalnych modeli z napędem spalinowym. Z kolei program rządowych dopłat do ich zakupu nie może ruszyć z miejsca. Polska pozostaje jednym z zaledwie kilku europejskich krajów, gdzie do tej pory nie wprowadzono takich zachęt.

Teraz jeszcze drożejący prąd wyhamuje elektryfikację miejskiej komunikacji autobusowej. Będzie to bolesny cios w elektromobilność, gdyż wobec porażki z próbą rozpędzenia przez rząd rynku elektrycznych samochodów osobowych to właśnie e-busy miały się stać jej forpocztą w Polsce. Według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego do tej pory analizy wykazywały, że eksploatacja autobusów elektrycznych jest porównywalna cenowo z pojazdami z silnikami Diesla przy pozyskaniu dofinansowania minimum na poziomie 70 proc. kosztów i cenach energii z 2018 roku. – Teraz ta układanka zaczyna się sypać – twierdzi Aleksander Kierecki, szef JMK.

Czytaj także: Pryska sen o potędze elektromobilności

Najbardziej odczują to samorządy, które już zamówiły dużo e-busów, jak Warszawa (130), Kraków (50) czy Zielona Góra (47).

Przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym już teraz może kosztować ponad 50 zł, a wkrótce będzie jeszcze drożej – nawet 70 zł. To dwa razy więcej niż za przejazd dieslem. Tymczasem wzrost cen prądu sprawia, że operatorzy stacji ładowania likwidują przyciągające klientów promocje, w których „tankowanie" e-aut było darmowe. W poniedziałek opłaty na swoich stacjach wprowadził Lotos, do końca półrocza to samo zrobi Orlen.

– Opłacalność aut elektrycznych stanęła pod dużym znakiem zapytania – stwierdza Adam Tychmanowicz, prezes Neptis SA, operatora systemu Yanosik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum