Liderem jest Solaris, który po trzech kwartałach osiągnął największy udział spośród wszystkich producentów, w nowo rejestrowanych autobusach z napędem elektrycznym w Europie Zachodniej. Od stycznia do końca września na ulice europejskich miast wyjechały 242 autobusy Urbino electric. To blisko jedna czwarta tysiąca rejestracji tego rodzaju pojazdów.

Dużym producentem jest także wrocławska fabryka Volvo Buses. W ostatnich kilkunastu miesiącach firma otrzymała zamówienia na kilkaset zelektryfikowanych pojazdów z ponad 50 europejskich miast. Volvo oferuje także usługi w zakresie planowania tras, doboru odpowiednich pojazdów czy infrastruktury do ładowania, serwisowania i finansowania autobusów w postaci różnych pakietów kompletnych rozwiązań. - Widzimy rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługi – mówi Hakan Agnevall, prezes Volvo Buses.

Elektrobusy już produkuje MAN w Starachowicach, w przyszłym roku produkcję elektrycznych autobusów planuje rozpocząć Rafako.

W Polsce rejestracje tego rodzaju pojazdów rosną coraz szybciej - dzięki dofinansowaniu z UE. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. finansowany jest największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce dotyczący dostawy 130 przegubowych e-busów dla Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie.

Więcej w poniedziałkowym wydaniu „Rzeczpospolitej”