Przeszkody w łańcuchu dostaw do e-aut w Stanach

Stany Zjednoczone stoją wobec poważnych wyzwań w tworzeniu własnych łańcuchów dostaw do produkcji aut elektrycznych, bo krajowe zasoby metali nie są znane, a tylko kilka zakładów przetwarza je i produkuje baterie.

Publikacja: 15.05.2019 10:37

Przeszkody w łańcuchu dostaw do e-aut w Stanach

Foto: AdobeStock

W Kongresie trwają prace nad ustawami mającymi usuwać przeszkody, ale i tak światowym liderem w sektorze e-aut pozostają Chiny i będzie trudno zniwelować tę przewagę. — Chiny bardzo mocno zaczęły i są obecnie w tej dziedzinie znacznie dłużej i dalej od reszty świata — stwierdził Gavin Montgomery, analityk w Wood Mackenzie od baterii i sektora wydobywczego. 

Przewodnicząca senackiej komisji energii i zasobów naturalnych Lisa Murkowski złożyła w maju projekt ustawy o amerykańskim bezpieczeństwie w zakresie minerałów, która ma uporządkować przepisy i przedstawić wymogi zakładania kopalń litu, grafitu i innych surowców mineralnych. Projekt ma nadać ostateczną formę prawną decyzji wykonawczej Donalda Trumpa z 2017 r. o rozwijaniu wydobycia minerałów, pierwsze czytanie projektu odbyło się w komisji 13 maja.

Nikt jednak nie ma pojęcia, ile kobaltu i innych surowców potrzebnych do produkcji baterii samochodowych znajduje się w Stanach pod ziemią, bo nie prowadzono dogłębnych badań. Obecne oszacowania Urzędu Geologicznego (USGS) opierają się na dorocznych bilansach firm, na historycznych danych Biura ds. Kopalń i innych źródłach — wyjaśnił Reuterowi rzecznik urzędu, Alex Demas.

Projekt senator Murkowski przewiduje dokonanie ogólnokrajowej analizy zasobów wszystkich surowców potrzebnych do produkcji e-aut. Jednak ustalenie składu minerałów w danym regionie wiąże się z wysłaniem tam ekipy do pobrania próbek skał, co wymaga czasu i jest kosztowne.

Dane USGS wskazują np., że zasoby litu wynoszą 35 tys. ton, co specjaliści uważają za zachowawcza ocenę. Firma Albermarle ma jedyną w Stanach kopalnię lotu, z której może wydobywać ok. 6 tys. ton rocznie. Zgodnie z danymi USGS oznaczałoby, że zasoby tego metalu wyczerpałyby się w ciągu 6 lat. W opracowaniu jest kilka projektów wydobywania litu: ioneer, Lithium Americas i Piedmont Lithium. Każdy z nich zakłada wydobycie co najmniej 20 tys. ton rocznie — wynika z prezentacji samych zainteresowanych.

Poza sprawą fizycznych zasobów powodem do zaniepokojenia jest też brak amerykańskich zakładów przetwarzania surowców. Cobalt Solution zamierza produkować 1500 ton kobaltu rocznie, gdy ruszy jej projekt w Idaho, ale to wystarczy tylko do wypuszczenia ok. 300 tys. e-pojazdów. Albermarle i Livent przetwarzają w Stanach trochę litu, Syrah Resources wydobywa grafit w Mozambiku i wysyła go do przeróbki w Luizjanie na elementy w bateriach.

Te zakłady to jednak wyjątki, a inwestorzy nie kwapią się z finansowaniem nowych ze względu na ogromną dominację Chin, bo trudno będzie im odzyskać pieniądze. Chiny kontrolują ok. 85 proc. produkcji siarczanu kobaltu, związku używanego w bateriach litowo-jonowych — wynika z danych Wood Mackenzie. — W końcu te projekty muszą opłacać się ekonomicznie, nawet jeśli politycy ułatwią wydawanie zgody na nie — podsumował Gavin Montgomery.

W Kongresie trwają prace nad ustawami mającymi usuwać przeszkody, ale i tak światowym liderem w sektorze e-aut pozostają Chiny i będzie trudno zniwelować tę przewagę. — Chiny bardzo mocno zaczęły i są obecnie w tej dziedzinie znacznie dłużej i dalej od reszty świata — stwierdził Gavin Montgomery, analityk w Wood Mackenzie od baterii i sektora wydobywczego. 

Przewodnicząca senackiej komisji energii i zasobów naturalnych Lisa Murkowski złożyła w maju projekt ustawy o amerykańskim bezpieczeństwie w zakresie minerałów, która ma uporządkować przepisy i przedstawić wymogi zakładania kopalń litu, grafitu i innych surowców mineralnych. Projekt ma nadać ostateczną formę prawną decyzji wykonawczej Donalda Trumpa z 2017 r. o rozwijaniu wydobycia minerałów, pierwsze czytanie projektu odbyło się w komisji 13 maja.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie