fbTrack

Medycyna i zdrowie

Izrael: Naukowcy wydłużyli życie myszy. Metoda zadziała u ludzi?

Mysz
AdobeStock
Izraelscy naukowcy wydłużyli przewidywaną długość życia myszy o 23 proc. dzięki zwiększeniu nasycenia białkiem SIRT6, którego ilość zmniejsza się wraz ze starzeniem, u 250 myszy.

Z badania opublikowanego na łamach magazynu "Nature Communications" wynika, że myszy, u których zwiększono nasycenie białkiem SIRT6, wyglądały młodziej i były mniej podatne na choroby nowotworowe.

- Zmiana przewidywanej długości życia jest znacząca biorąc pod uwagę, że jest to równowartość skoku przewidywanej długości życia u człowieka do średnio 120 lat - powiedział prof. Haim Cohen z Bar-Ilan University.

- Zmiany, które zaobserwowaliśmy u myszy mogą wystąpić również u człowieka, gdyby tak się stało byłoby to ekscytujące - dodał.

Laboratorium, w którym pracuje Cohen, szuka leków, które umożliwiłyby zwiększenie, w sposób bezpieczny, nasycenia białkiem SIRT6 u ludzi.

W 2012 roku prof. Cohen był pierwszym badaczem, któremu udało się zwiększyć poziom białka SIRT6 u zwierzęcia - samców myszy - co wydłużyło ich życie o 15 proc. Jednak wówczas nie udało się tego osiągnąć u samic.

W najnowszym badaniu przewidywana długość życia wzrosła i u samców, i u samic. U samców wzrosła ona o 30 proc., u samic - o 15 proc. W całej badanej grupie wzrost wyniósł 23 proc.

U myszy nasycenie białkiem SIRT6 zwiększono przez genetyczne modyfikacje - u ludzi trzeba byłoby dokonać tego za pomocą leków.

Źródło: Haaretz