Nowe opłaty lotniskowe na Lotnisku Chopina

Od 1 listopada, czyli od początku zimowego rozkładu na Lotnisku Chopina zmienia się system opłat lotniskowych.

Aktualizacja: 28.10.2016 16:35 Publikacja: 28.10.2016 16:05

Od 1 listopada, czyli od początku zimowego rozkładu na Lotnisku Chopina zmienia się system opłat lot

Od 1 listopada, czyli od początku zimowego rozkładu na Lotnisku Chopina zmienia się system opłat lotniskowych.

Foto: Fotorzepa/Radek Pasterski

Stołeczny port będzie teraz premiował tych przewoźników, których pasażerowie przesiadają się w Warszawie i lecą dalej. Dla lotniska są oni źródłem zysku, bo najczęściej po drodze robią zakupy w sklepach wolnocłowych, bądź jedzą posiłki w lotniskowych restauracjach.

Największa zmiana w cenniku dotyczy opłat za obsługę pasażerów na Lotnisku Chopina. Dotychczasowa taryfa wynosiła 60 zł. za każdego odprawionego pasażera. Natomiast za wszystkich pasażerów transferowych, którzy przesiadali się w Warszawie i mieli jeden bilet na całą podróż ( czyli w ramach podróży jednym przewoźnikiem, bądź w ramach sojuszu lotniczego np. Star Alliance, czy Skyteam) linie lotnicze mogły wnioskować o zniżkę w wysokości 50 proc. od opłaty podstawowej. Nowy cennik zamienia teraz zniżkę procentową na kwotową w wysokości 50 zł i likwiduje konieczność składania wniosków. Oznacza to, że lotnisko automatycznie będzie ją naliczać przewoźnikom za każdego przesiadającego się pasażera.

Ze zmiany skorzysta przede wszystkim LOT, który za tranzytowego pasażera zapłaci nie 30, ale 10 złotych. Dla LOTu, to znacząca kwota, ponieważ ok miliona klientów polskiego przewoźnika, którzy wysiadają na lotnisku Chopina, przesiada się i leci dalej. - Nareszcie, po wielu latach, zostaliśmy docenieni, jako ta linia, która wspiera biznes lotniskowy - mówi Adrian Kubicki, rzecznik LOTu.

W cenniku pozostaną zniżki za otwieranie nowych połączeń: przez pięć lat w opłacie za lądowanie i przez trzy lata zniżka w opłacie pasażerskiej (30 proc. dla tras europejskich i 60 proc. dla pozaeuropejskich). Tyle,że nowe połączenie oznacza kolejny port lotniczy do którego ma latać samolot, a nie nową trasę dla linii, która ją oferuje.

Podstawowa opłata za lądowanie pozostaje na niezmienionym poziomie. W górę pójdzie - jako jedyna - opłata za postój samolotu na lotnisku, której wysokość zależy od masy samolotu i czasu parkowania na płycie. - Celem wprowadzanych zmian jest ściślejsze dostosowanie taryfy opłat lotniskowych do strategii rozwoju Lotniska Chopina. Chcemy promować silny i stabilny rozwój ruchu lotniczego, otwieranie nowych tras wzbogacających siatkę połączeń lotniska, a przede wszystkim ruch tranzytowy, bez którego istnienie niektórych połączeń nie miałoby racji bytu. Dodatkowo wprowadzamy elementy motywujące do spłaszczenia sezonowości ruchu lotniczego. Eliminujemy również, poprzez modyfikację systemu zniżek, nadmierne preferencje dla przewoźników uruchamiających połączenia na istniejących trasach w stosunku do przewoźników, którzy na tych trasach operowali dotychczas – wyjaśnia Grzegorz Michorek, zastępca dyrektora Biura Handlowego Lotniska Chopina.

Taryfę zaakceptował już Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Regulator zdecydował, że jest ona zgodna z regulacjami UE, polskim prawem lotniczym i rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie opłat lotniskowych, które muszą być proporcjonalne do kosztów ponoszonych przez zarządzającego portu.

Stołeczny port będzie teraz premiował tych przewoźników, których pasażerowie przesiadają się w Warszawie i lecą dalej. Dla lotniska są oni źródłem zysku, bo najczęściej po drodze robią zakupy w sklepach wolnocłowych, bądź jedzą posiłki w lotniskowych restauracjach.

Największa zmiana w cenniku dotyczy opłat za obsługę pasażerów na Lotnisku Chopina. Dotychczasowa taryfa wynosiła 60 zł. za każdego odprawionego pasażera. Natomiast za wszystkich pasażerów transferowych, którzy przesiadali się w Warszawie i mieli jeden bilet na całą podróż ( czyli w ramach podróży jednym przewoźnikiem, bądź w ramach sojuszu lotniczego np. Star Alliance, czy Skyteam) linie lotnicze mogły wnioskować o zniżkę w wysokości 50 proc. od opłaty podstawowej. Nowy cennik zamienia teraz zniżkę procentową na kwotową w wysokości 50 zł i likwiduje konieczność składania wniosków. Oznacza to, że lotnisko automatycznie będzie ją naliczać przewoźnikom za każdego przesiadającego się pasażera.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej