Reklama

Francja wprowadzi podatek lotniczy

Od roku 2020 Francja wprowadzi nowy podatek na podróże lotnicze. Będzie się nazywał eko-tax, ale nie zasili funduszy na ochronę środowiska tylko zostanie wydany na „codzienny transport publiczny we Francji".

Publikacja: 09.07.2019 16:03

Francja wprowadzi podatek lotniczy

Foto: Adobe Stock

Francuzi oczekują, że z tytułu nowego podatku do budżetu wpłynie 180 mln euro rocznie. —Zdecydowaliśmy się opodatkować wszystkie loty z Francji - powiedziała minister transportu Elisabeth Borne.

Nowa dopłata do biletu będzie wynosiła 1,5 euro za podróż klasą ekonomiczną wewnątrz Francji i Unii Europejskiej, 9 euro za francuskie i europejskie loty klasą biznes i 18 euro dla lotów biznesowych poza Unię Europejską. Nie będzie natomiast podatków nakładanych na bilety pasażerów korzystających z przesiadek na francuskich lotniskach.

Francuzi od dawna już szukali dodatkowych wpływów do budżetu. Nie udało im się nałożyć dopłat do oleju napędowego, bo uniemożliwił to wielomiesięczny protest „żółtych kamizelek". Potem próbowali namówić inne kraje, między innymi Holandię i Belgię, aby taki podatek wprowadzić wspólnie, ale i to się nie udało i konferencja w Hadze pod koniec czerwca zakończyła się bez podjęcia wspólnych decyzji. Od dawna też Francuzi naciskają na Komisję Europejską, aby wprowadziła podatki na paliwo lotnicze. Na razie bez rezultatu.

Teraz Elisabeth Borne ogłosiła, że jej kraj zdecydował się na podatek ekologiczny „tak jak to zrobiły inne kraje". Tyle że wpływy z tego tytułu wcale nie mają iść na ochronę środowiska. — Chcemy, żeby wszyscy mieli teraz szanse korzystać z czystszych środków transportu — informowała.

13 lat temu Francuzi wprowadzili już tzw. podatek solidarnościowy, także w formie dopłaty do biletów lotniczych. Wynosił on wówczas 1,13 euro dla wszystkich lotów wewnątrz francuskiego terytorium i 4,15 za każdego pasażera wylatującego poza Francję. Pieniądze miały być przekazywane najbiedniejszym krajom Afryki. Potem Ministerstwo Finansów przyznało, że trafiły do budżetu.

Reklama
Reklama

Drugie podejście do podatku lotniczego robią teraz Holendrzy. Od 2021 roku każdy pasażer wylatujący z Holandii będzie musiał dopłacić do biletu 7 euro, właciciele hałaśliwych samolotów wiozących cargo zapłacą 3,85 euro za tonę, a cichych połowę tej stawki. Wcześniej, w 2008 roku, bilety pasażerów wylatujących z tego kraju były obciążone podatkiem w wysokości 11,25 euro, ale po roku rząd się z niego wycofał, bo ruch lotniczy zaczął gwałtownie maleć.

— Jeśli teraz jakikolwiek kraj wprowadzi podatek lotniczy, to nie łudźcie się, że te pieniądze pójdą na szczytny cel. One zasilą kasę państwa – mówił podczas ostatniego szczytu Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych Ahmed al-Baker, prezes Qatar Airways.

Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama