W 2018 r. drgnęło na rynku business jetów

Dostawy samolotów dyspozycyjnych w 2018 r. zwiększyły się w 2018 r. o 3,8 proc. do 703 sztuk, dzięki pojawieniu się popytu w Ameryce Płn. i nowościom — stwierdziła organizacja ich producentów GAMA z Waszyngtonu

Publikacja: 21.02.2019 11:53

W 2018 r. drgnęło na rynku business jetów

Foto: Bloomberg

Popyt na takie samoloty stopniowo ulegał poprawie po zapaści sprzedaży po globalnym kryzysie w 2009 r.. W ubiegłym roku liczba wydanych samolotów dyspozycyjnych wzrosła we wszystkich segmentach rynku po raz pierwszy od 5 lat, dzięki nowościom — zwróciła uwagę GAMA.

Specjaliści od prognoz i planiści w firmach spodziewają się jeszcze lepszego wyniku w bieżącym roku dzięki niedawnym premierom G500 Gulfstreama (G600 jest w końcowej fazie) i Global 7500 Bombardiera. — Porównując rok do roku na początku 2019 r. myślę, że jesteśmy w lepszej sytuacji niż na początku ubiegłego — stwierdził prezydent Gulfstreama, Mark Burns.

Gulfstream zamierza przekazać pierwszy egzemplarz G600 w I półroczu po uzyskaniu zaświadczenia żeglowności — poinformował Burns na marginesie konferencji GAMA w Waszyngtonie. Amerykański producent należący do konglomeratu General Dynamics pracuje intensywnie nad zmniejszeniem zapóźnień wywołanych 35-dniową blokadą rządu federalnego, która zakończyła się 25 stycznia.

Kanadyjski Bombardier poinformował z kolei, że pierwsze maszyny dyspozycyjne dalekiego zasięgu Global 7500 w cenie po 73 mln dolarów przekaże klientom w I półroczu, a pozostałe 10-15 sztuk w drugiej połowie roku. Producent przewidywał wcześniej wydanie 15-20 sztuk w tym roku i 35-40 w 2020 r. Global 7500 wszedł do eksploatacji w 2018 r., jest największym samolotem dyspozycyjnym Bombardiera, który liczy, że dzięki niemu dojdzie do obrotów 20 mld dolarów w 2020 r. W styczniu zapowiedział odkupienie od Triumph Group producenta skrzydeł do tego samolotu — informuje Reuter.

Inwestorzy i analitycy bacznie obserwują harmonogram wydawania maszyn klientom, bo pozwala to im oceniać przepływy gotówkowe producentów, którzy dostają wtedy zasadniczą część zapłaty. — Bombardier znajduje się obecnie na etapie produkowania ok. 30 samolotów — stwierdził jego dyrektor finansowy John Di Bert na konferencji w Miami.

W 2018 r. dostarczono na świecie 2443 samolotów wszystkich rodzajów, o 4,7 proc. więcej niż w roku poprzednim, dostawy małych wiropłatów zwiększyły się o 5,4 proc. do 976 sztuk — podała GAMA. 35-dniowa blokada rządu federalnego jest w dalszym ciągu oceniana i odczuwana, np. opóźniła procedurę certyfikacji G600 Gulfstreama.

Popyt na takie samoloty stopniowo ulegał poprawie po zapaści sprzedaży po globalnym kryzysie w 2009 r.. W ubiegłym roku liczba wydanych samolotów dyspozycyjnych wzrosła we wszystkich segmentach rynku po raz pierwszy od 5 lat, dzięki nowościom — zwróciła uwagę GAMA.

Specjaliści od prognoz i planiści w firmach spodziewają się jeszcze lepszego wyniku w bieżącym roku dzięki niedawnym premierom G500 Gulfstreama (G600 jest w końcowej fazie) i Global 7500 Bombardiera. — Porównując rok do roku na początku 2019 r. myślę, że jesteśmy w lepszej sytuacji niż na początku ubiegłego — stwierdził prezydent Gulfstreama, Mark Burns.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski