Szprychy z CPK wjadą do Czech za unijne pieniądze

Ponad 7 mln zł otrzymał Centralny Port Komunikacyjny z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" na przygotowanie dokumentacji do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju.

Aktualizacja: 06.02.2020 05:09 Publikacja: 05.02.2020 14:38

Szprychy z CPK wjadą do Czech za unijne pieniądze

Foto: Adobe Stock

Umowa o współpracy została podpisana 5 lutego przez przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki CPK.

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między linią Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym.

Czytaj także: Za dwa lata początek projektowania głównych linii kolejowych CPK

Całkowita wartość projektu to ponad 14 mln zł. Połowę będą stanowiły więc przyznane CPK środki z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).

- To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach CEF. Uzyskanie wsparcia finansowego przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem – podkreśla wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Inwestycja ułatwi budowę brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami. Dzięki temu mieszkańcy Ostrawy będą mogli dojechać do CPK w 2 godz. i 15 minut. Ich podróż na prasie lotnisko trwa prawie 4 godziny.

Czytaj także: CPK to rewolucja w podróżach koleją

– Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego i Warszawy z różnych kierunków. I zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Jest to pierwsza część projektu, który obejmie prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.

– Nasza inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami, z którymi jako spółka blisko współpracujemy podczas przygotowań do transgranicznych projektów kolejowych Katowice-Ostrawa i Wrocław-Praga. Po drugie, nasza linia pozwoli na włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój – podkreśla prezes CPK Mikołaj Wild.

Instrument "Łącząc Europę" - został utworzony w celu wsparcia rozwoju transeuropejskiej sieci (TEN-T) w sektorach transportu, energii i telekomunikacji. Łączny budżet CEF w latach 2014-2020 to 30,6 mld euro, z czego 24,2 mld zł zostało przeznaczone na transport. Środki te przeznaczone są na budowę systemu czystego, bezpiecznego, inteligentnego i zrównoważonego transportu, dlatego też większość dotacji przyznawanych jest na inwestycje kolejowe.

Programu Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Jednocześnie z otwarciem Portu Lotniczego Solidarność spółka zakłada uruchomienie ok. 130 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 minut, z Łodzi 25 minut.

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Umowa o współpracy została podpisana 5 lutego przez przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki CPK.

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między linią Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej