fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Boeing może się podzielić

Bloomberg
Przychody Boeing Commercial Aircraft za trzy kwartały 2019 zmniejszyły się o 16 mld dol. I ta strata będzie się pogłębiać. Natomiast dwie pozostałe części Boeinga produkujące samoloty wojskowe Defece, Space and Security oraz Global Services notują wzrost przychodów.

Z tego powodu na rynku coraz częściej pojawiają się opinie, że lada dzień usłyszymy informacje, że Boeing się podzieli. Strata operacyjna Boeing Commercial za trzy kwartały 2019 r. wyniosła 3,8 mld dol. Rok temu Boeing Commercial miał zysk w wysokości 5,2 mld dol., a maszynką do robienia pieniędzy były B737 MAX. Ale cały Boeing (część komercyjna i wojskowo-kosmiczna oraz usługi ) wspólnie zanotowały za trzy kwartały 2019 zysk w wysokości 374 mln do. Dla The Boeing Company to tyle, co nic.

Przy tym wiadomo, że tegoroczna strata Boeing Commercial pogłębi się, a wyniki za 2020  r. pozostają wielką niewiadomą i są uzależnione przede wszystkim od tego kiedy dojdzie do ponownej certyfikacji MAXów. Tyle, że nie tylko ten projekt ma kłopoty. B777X którego pierwszy lot był planowany na początek 2020 r. też odnotowuje opóźnienia i zwiększa się groźba utraty klientów. Dubajskie linie Emirates już zdecydowały się, że zamiast 24-ech B777X wolą kupić B787-9.

Czytaj także: Kryzys Boeinga: Mission impossible nowego prezesa

Stąd właśnie pojawiające się pogłoski o dużym prawdopodobieństwie wydzielenia części wojskowo-kosmicznej, żeby nie przekładały się na nią kłopoty Boeing Commercial. Akurat Boeing Defence, Space and Security cieszy się znakomitymi kontaktami z amerykańskim wojskiem oraz armiami na całym świecie współpracującymi z US Army. We wrześniu 2019 r. Pentagon zamówił w Boeingu 15 powietrznych cystern KC-46 Pegasus za 2,6 mld dol. nie zważając na informacje o kłopotach z ich budową. Jednakże zdaniem osób z branży mimo tego, gdyby część wojskowa Boeinga została wydzielona, miałaby na rynku bardzo silną pozycję.

Z drugiej strony wydzielenie części wojskowej byłoby ogromnie trudną operacją, także ze względów politycznych. Boeing Defence, Space and Security zatrudnia 64 tys. ludzi, ale z drugiej strony Boeing w przeszłości już się dzielił. Decyzją Kongresu w roku 1934 r. przegłosowany został Air Mail Act, który zakazał łączenia się producentów samolotów z liniami lotniczymi. Wtedy z Boeinga wydzielone United Aircraft and Transport Corporation podzielone zostały na Boeinga, United Airlines i United Technologies.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA