Nowa linia lotnicza osiągnie pełną zdolność operacyjną do 15 października, a „konstruktywna i zrównoważona” umowa otworzy drogę podwyższeniu jej kapitału — dodał resort.

Włoski rząd koalicyjny opracował w 2020 r. plan przewidujący uruchomienie ITA na początku kwietnia, ale Rzym i Bruksela prowadziły długie rozmowy o losie Alitalii i o jej następcy. Władze Unii domagały się, by ITA była niezależna od poprzedniej linii i niezwiązana z miliardową pomocą publiczną, jaką Alitalia otrzymywała w ostatnich latach — pisze Reuter. Te negocjacje opóźniły o kilka miesięcy debiut ITA, pozwalając w tym czasie przechwycić włoskie szlaki przez konkurentów, Ryanaira i Wizz Aira.

Odrębny komunikat resortu przemysłu informuje, że 2800 pracowników Alitalii może zostać zatrudnionych w tym roku przez ITA, a dalsze 5750 w przyszłym roku. Załoga Alitalii liczy obecnie ok. 11 tys. ludzi. Komunikat dodaje, że zaprzestanie ona działalności 15 października, wszyscy podróżni mający bilety Alitalii uprawniające do lotów po tej dacie dostaną nowe propozycje.

- Wraz z ITA narodziła się nowa ważna włoska linia lotnicza, z dużymi perspektywami rozwoju, zdolna konkurować na rynku krajowym i międzynarodowym — oświadczył minister transportu, Enrico Giovannini.