Proces Air France i Airbusa za katastrofę lotu 447

Francuski sąd uznał, że Air France i Airbus powinny mieć proces za katastrofę samolotu A330 z 228 osobami na pokładzie, który w 2009 r. spadł do Atlantyku lecąc z Rio de Janeiro do Paryża (lot AF447).

Aktualizacja: 12.05.2021 14:16 Publikacja: 12.05.2021 14:13

Proces Air France i Airbusa za katastrofę lotu 447

Foto: Bloomberg

Izba śledcza sądu apelacyjnego w Paryżu podtrzymała odwołanie się rodzin ofiar od decyzji o umorzeniu sprawy 29 sierpnia 2019. Procesu domagała się prokuratura generalna, czekały na nią również rodziny ofiar. Teraz prawnicy producenta samolotu i linii lotniczej zapowiedzieli kasację.

Samolot A330 z 216 pasażerami i 12 członkami załogi spadł 1 czerwca 2009 do Atlantyku, bo piloci stracili możliwość elektronicznego sterowania i kontroli lotu po zamarznięciu sond Pitota rejestrujących prędkość, gdy maszyna przelatywała przez strefę burzy, nie zostali wcześniej przeszkoleni w ręcznym sterowaniu, samolot stracił siłę nośną i przez 4 minuty spadał do oceanu. Nikt nie przeżył. Wrak i rejestratory lotu znaleziono 2 lata później na głębokości 4 tys. metrów, czarne skrzynki wydobyto.

W 2019 r., po 10 latach batalii ekspertów i postawieniu linii lotniczej i producentowi samolotu zarzutu nieumyślnego spowodowania śmierci, paryska prokuratura wystąpiła o postawienie przed sądem jedynie przewoźnika, uznając jego pośrednią odpowiedzialność za „zaniedbania i nieostrożność” w szkoleniu pilotów — informuje dziennik „Le Parisien”. Jej wywody nie przekonały wówczas sędziów śledczych, którzy w sierpniu 2019 umorzyli postępowanie.

Oburzone z różnych powodów rodziny ofiar i związki zawodowe pilotów odwołały się twierdząc, że ta decyzja obciąża wyłącznie załogę A330. Odwołała się też prokuratura, izba śledcza wznowiła debatę przy drzwiach zamkniętych 4 marca. Prokuratura generalna, zwierzchnik prokuratury paryskiej zażądał objęcia procesem także Airbusa, bo nie umniejszając bezpośredniej przyczyny przypisanej załodze samolotu uznała, że pośrednich przyczyn tragedii należy szukać w uchybieniach obu firm: kierownictwo AF „nie uruchomiło niezbędnego szkolenia i informowania załóg”, a Airbus „nie docenił powagi defektu sond” Pitota mierzących prędkość i nie działał dostatecznie, aby naprawić ten niebezpieczny defekt, który często występował w miesiącach przed katastrofą.

Kilkoro krewnych ofiar czekających na ten werdykt przyjęło go z ogromną ulgą, nawet ze łzami. — To wielkie zadowolenie, że zostaliśmy w końcu wysłuchani przez wymiar sprawiedliwości. Podczas uroczystości 1 czerwca będziemy mogli powiedzieć naszym bliskim, którzy odeszli, że zrobiliśmy wszystko co można było, aby uczcić pamięć o nich. Obiecałam to mojemu synowi — powiedziała bardzo wzruszona Daniele Lamy, przewodnicząca organizacji rodzin ofiar AF447.

Również zadowolona jest organizacja pilotów, będącą oskarżycielem posiłkowym. — Dotychczas oskarżano pilotów, a zwalniano od odpowiedzialności producenta i przewoźnika — stwierdził jeden z jej rzeczników którego zdaniem instrumenty pokładowe nie działały tak jak powinny.

Para adwokatów Airbusa uznała ten werdykt za nieuzasadnioną decyzję, zapowiedziała wystąpienie o kasację. Air France zamierza zrobić to samo, bo twierdzi, że nie popełniła błędu kwalifikującego się do kodeksu karnego.

Izba śledcza sądu apelacyjnego w Paryżu podtrzymała odwołanie się rodzin ofiar od decyzji o umorzeniu sprawy 29 sierpnia 2019. Procesu domagała się prokuratura generalna, czekały na nią również rodziny ofiar. Teraz prawnicy producenta samolotu i linii lotniczej zapowiedzieli kasację.

Samolot A330 z 216 pasażerami i 12 członkami załogi spadł 1 czerwca 2009 do Atlantyku, bo piloci stracili możliwość elektronicznego sterowania i kontroli lotu po zamarznięciu sond Pitota rejestrujących prędkość, gdy maszyna przelatywała przez strefę burzy, nie zostali wcześniej przeszkoleni w ręcznym sterowaniu, samolot stracił siłę nośną i przez 4 minuty spadał do oceanu. Nikt nie przeżył. Wrak i rejestratory lotu znaleziono 2 lata później na głębokości 4 tys. metrów, czarne skrzynki wydobyto.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe