Nie ma chętnych na rosyjski samolot pasażerski

Negocjacje w sprawie sprzedaży rosyjskiego samolotu pasażerskiego Sukhoi Superjet 100, w tym dostawy 40 samolotów dla Norwegian Air Shuttle, zostają zawieszone. Oficjalnie z powodu pandemii. Rosyjski producent SSJ 100 jest potężnie zadłużony.

Publikacja: 01.09.2020 13:20

Nie ma chętnych na rosyjski samolot pasażerski

Foto: Bloomberg

O zawieszenie „na czas nieokreślony" rozmów z „kilkoma zainteresowanymi" liniami, poinformował gazetę RBK Anatolij Sierdiukow, szef klastra lotniczego zbrojeniowej korporacji państwowej Rostech. Powodem ma być pandemia i kryzys w branży lotniczej.

Według Sierdiuowa, Regional Aircraft, spółka zależna korporacji Irkut (produkuje SSJ 100), powróci do omawiania szczegółów transakcji, gdy sytuacja z pandemią się unormuje. Jakich innych, poza Norwegian Air przewoźników interesuje rosyjski samolot, Sierdiukow nie wymienił.

W ostatnich latach zagraniczne linie lotnicze pozbywały się SSJ 100 z powodu nieefektywności maszyny i problemów w obsłudze samolotu. Obecnie jedynym zagranicznym przewoźnikiem, który nadal posiada te samoloty we flocie, jest meksykański Interjet.

W Rosji głównym operatorem Superjet pozostaje Aeroflot. W sierpniu pojawiła się informacja, że 59 samolotów pasażerskich może kupić PSK Leasing, który jest częścią państwowego Promswiazbanku.

Władze rosyjskie liczą, że po pandemii koronawirusa sprzedaż SSJ 100 ulegnie poprawie. Wicepremier Jurij Borysow zasugerował, że samolot znajdzie zbyt w Meksyku i Chinach.

Eksperci podkreślają, że popytu na SSJ-100 nie było i do wybuchu pandemii. W tym roku OAK nie ma ani jednego zamówienia na SSJ 100. W sierpniu firma poinformowała, że dostarczy 30 samolotów linii Red Wings, kontrolowanej przez Rostach.

Wpływy ze sprzedaży maszyn są dla OAK - producenta SSJ 100 - bardzo pożądane. Korporacja jest poważnie zadłużona na kwotę 530 mld rubli (7,18 mld dol.). Ponieważ nie ma na spłatę najpilniejszych zobowiązań, w tym roku dostanie z budżetu Rosji 250 mld rubli. Pozostały dług ma zostać zrestrukturyzowany.

O zawieszenie „na czas nieokreślony" rozmów z „kilkoma zainteresowanymi" liniami, poinformował gazetę RBK Anatolij Sierdiukow, szef klastra lotniczego zbrojeniowej korporacji państwowej Rostech. Powodem ma być pandemia i kryzys w branży lotniczej.

Według Sierdiuowa, Regional Aircraft, spółka zależna korporacji Irkut (produkuje SSJ 100), powróci do omawiania szczegółów transakcji, gdy sytuacja z pandemią się unormuje. Jakich innych, poza Norwegian Air przewoźników interesuje rosyjski samolot, Sierdiukow nie wymienił.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę