Astronomowie odkryli 20 nowych księżyców Saturna

Odkrycie 20 dotychczas nieznanych księżyców orbitujących wokół Saturna oznacza, że spośród wszystkich planet Układu Słonecznego to właśnie Saturn ma najwięcej, bo aż 82, księżyce. Dotychczas za planetę o największej liczbie księżyców uważany był Jowisz (ma 79 znanych księżyców) - podaje działająca pod auspicjami Międzynarodowej Unii Astronomicznej organizacja Minor Planet Center zajmująca się zbieraniem danych o małych ciałach Układu Słonecznego.

Aktualizacja: 08.10.2019 06:26 Publikacja: 08.10.2019 04:54

Astronomowie odkryli 20 nowych księżyców Saturna

Wszystkie nowo odkryte księżyce mają podobny rozmiar. 17 z 20 ma wsteczną orbitę względem Saturna - co znaczy, że ich ruch zachodzi w kierunku przeciwnym do ruchu obrotowego Saturna.

Astronom z Carnegie Institute of Science, Scott Sheppard i jego zespół zaobserwował nowe księżyce używając Teleskopu Subaru znajdującego się na Hawajach. W ubiegłym roku Sheppard i jego zespół odkrył 12 nowych księżyców krążących wokół Jowisza, w tym jeden z orbitą wsteczną.

- Wykorzystując największe teleskopy na świecie obecnie kompletujemy (wiedzę) o małych księżycach krążących wokół dużych planet - powiedział Sheppard. - To odgrywa kluczową rolę w tym, aby pomóc nam w ustaleniu jak planety Układu Słonecznego powstawały i ewoluowały - dodał.

Dwóm z nowo odkrytych księżyców z orbitą wsteczną okrążenie Saturna zajmuje dwa lata - znajdują się one bliżej tej planety niż inne nowo odkryte księżyce (te okrążają Saturna w ok. trzy lata).

- Badania orbit tych księżyców pomaga ustalić ich pochodzenie, a także pomaga nam dowiedzieć się jakie warunki panowały wokół Saturna w czasie, gdy księżyce te się formowały - mówi Sheppard.

Naukowcy byli w stanie odkryć nieznane dotąd księżyce dzięki rosnącym mocom przeliczeniowym komputerów i lepszym algorytmom śledzenia odległych obiektów kosmicznych - podkreśla Sheppard.

Teraz naukowcy zachęcają do pomocy w znalezieniu nazw dla nowo odkrytych księżyców - na zgłoszenia czekają do 6 grudnia. Sheppard podkreśla, że księżyce muszą być nazwane imionami gigantów z mitologii nordyckiej, galijskiej lub inuickiej.