fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Black Friday i Cyber Monday - na co uważać

Wyprzedaże w internecie
UOKiK przestrzega przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców podczas wyprzedaży.
Adobe Stock
Black Friday i Cyber Monday już za chwilę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców w czasie wyprzedaży.

- Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości - czytamy na stronie UOKiK

Nieuczciwe praktyki

Do najczęściej zgłaszanych problemów należą żonglerka cenami, promocyjne „przynęty", niejasne naliczanie rabatów oraz anulowanie opłaconych zamówień.

Przedsiębiorcy uciekają się do sztucznego podwyższania cen na kilka dni przed promocją, by później móc upozorować obniżkę. Kolejną nieuczciwą praktyką jest nęcenie promocjami, które w rzeczywistości dotyczą tylko niewielkiej liczby produktów. - Klient widzi informację „drugi produkt za -50%", po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu - tłumaczy UOKiK. Konsumenci także często skarżą się na naliczanie mniejszego rabatu niż deklarowano oraz na anulowanie zamówień, za które uiścili już należność.

Prawa e-konsumenta

W związku z tym, że w tym roku promocje głównie kuszą w internecie UOKiK przypomina o prawach e-konsumenta. Najważniejsze z nich to prawo do reklamacji i prawo odstąpienia od umowy.

Każdy konsument ma możliwość złożenia reklamacji. Może ona wynikać z zasad rękojmi oraz z gwarancji otrzymanej od producenta bądź pośrednika sprzedaży.

Należy pamiętać, że sprzedaż w internecie to szczególny rodzaj zawierania umów. Zakupy dokonywane na odległość rządzą się innymi prawami niż te stacjonarne. Z uwagi na to, że klient nie jest w stanie zobaczyć kupowanego towaru na żywo ma możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

Nie wszystkie towary można zwrócić do sklepu internetowego. Wyłączeniu podlegają artykuły o krótkim terminie przydatności do użycia, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które klient zapieczętował oraz bilety na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Na co uważać?

Urząd proponuje rozeznać się w cenach produktu w internecie. Najlepiej użyć do tego wiarygodnych porównywarek, które mogą posiadać nawet historię zmiany ceny w danym sklepie. Dobrze jest poszukać opinii dot. towaru. - Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione. Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społecznościowych – mogą pochodzić od oszustów - ostrzega UOKiK.

Przed zakupem warto również sprawdzić rownież opinie na temat sprzedającego, jego tożsamość i kontakt z nim.

- Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą oraz kiedy były dodane. Upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – Twoje prawa są wówczas dużo mocniej chronione - dodaje urząd.

UOKiK sugeruje płatność kartą kredytową. W razie problemów można skorzystać z procedury chargeback i złożyć reklamację w banku. Przelewy i płatności natychmiastowe mogą wiązać się z przekierowaniem na fałszywe strony udające te bankowe.

Źródło: UOKiK
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA