fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Centra handlowe wyrastają w całej Polsce

Galeria Północna to 64 tys. mkw. dodatkowej powierzchni handlowej w Warszawie.
materiały prasowe
Na koniec I półrocza w budowie w największych aglomeracjach było 18 galerii handlowych.

W połowie września w Warszawie przybędzie 64 tys. mkw. powierzchni handlowej za sprawą otwarcia Galerii Północnej. Realizowana na Białołęce inwestycja to jeden z dwóch dużych projektów handlowych w portfelu notowanego na naszej giełdzie dewelopera Globe Trade Centre. Drugim jest Galeria Wilanów o planowanej powierzchni ponad 60 tys. mkw. Ta inwestycja utknęła jednak na etapie procedur związanych z uzyskiwaniem pozwolenia na budowę. GTC spodziewa się, że zielone światło zapali się w połowie przyszłego roku.

Firma doradcza JLL szacuje łączną powierzchnię handlową w skali kraju na 13,4 mln mkw. Z tego 9,6 mln mkw. skupionych jest w 402 centrach handlowych. Pozostała część przypada na parki handlowe, wielkopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra outletowe. Analitycy spodziewają się kumulacji otwarć obiektów handlowych w II półroczu – wtedy ma przybyć 372 tys. mkw. Poza Galerią Północną największymi oddawanymi w tym czasie centrami handlowymi mają być Wroclavia w stolicy Dolnego Śląska (64 tys. mkw.), sklep IKEA z galerią w Lublinie (57,5 tys. mkw.) i krakowska Serenada (41,3 tys. mkw.).

Poziom nasycenia powierzchnią handlową w ramach centrów handlowych w Polsce wynosi 247 mkw. na 1 tys. mieszkańców przy średniej europejskiej na poziomie 206 mkw., a dla Europy Zachodniej 264 mkw.

Poza deweloperami aktywni są również inwestorzy. Jak szacuje JLL, tylko w II kwartale wartość transakcji w sektorze handlowym wyniosła około 825 mln euro (3,52 mld zł). Od początku tego roku właścicieli zmieniły obiekty o wartości ponad 979 mln euro (4,18 mld euro).

Stolica dominuje

Analitycy Colliers International zaznaczają, że aglomeracja warszawska jest największym i najbardziej zróżnicowanym rynkiem handlowym w Polsce. Łączna powierzchnia najmu na koniec I połowy 2017 r. wynosiła 1,5 mln mkw. w 46 centrach. W budowie było dziewięć obiektów o łącznej powierzchni prawie 222 tys. mkw.

Kolejny po Galerii Północnej gigant – Galeria Młociny o powierzchni najmu ponad 70 tys. mkw. – wejdzie na rynek w 2019 r. Poza tym, że przybywa nowych inwestycji, także starsze obiekty, jak Promenada czy Targówek Park, rozszerzają zasięg. Prowadzone są również prace modernizacyjne. Według prognoz analityków w latach 2018–2020 na rynek ma trafić jeszcze 150 tys. mkw. powierzchni handlowych, ale głównie dzięki ekspansji starszych centrów czy budowie mniejszych obiektów w miejscowościach podwarszawskich. Po 2020 r. w samym centrum stolicy ma się pojawić 100 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej w ramach gigantycznego (niemal 200 tys. mkw.) wielofunkcyjnego projektu Towarowa 22.

Prezes GTC Thomas Kurzmann mówił niedawno, że spółka koncentruje się aktualnie na projektach w innych stolicach naszego regionu Europy, bo jeśli chodzi o największe obiekty handlowe, Warszawa jest już nasycona. Według szacunków Colliers nasycenie na koniec czerwca 2017 r. wynosiło 573 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Jest to mniej więcej zbieżne ze wskaźnikami z innych największych aglomeracji.

Drugim po stolicy rynkiem jest aglomeracja katowicka. Są tam 44 centra handlowe o łącznej powierzchni 1,12 mln mkw. W budowie na koniec czerwca były dwa obiekty – oba zostaną oddane do użytku w przyszłym roku. To Galeria Libero w Katowicach (42 tys. mkw.) oraz Gemini Park w Tychach (36 tys. mkw.).

Nasycenie powierzchnią handlową wynosi 525 tys. mkw. na 1 tys. mieszkańców.

Nasycony Poznań

Najbardziej nasyconym rynkiem jest Poznań, ze wskaźnikiem aż 832 mkw. na 1 tys. mieszkańców. W aglomeracji jest 20 obiektów o łącznej powierzchni ponad 690 tys. mkw. Z tego 100 tys. przypada na otwartą jesienią Posnanię. Do tego na koniec czerwca w budowie były dwa centra o powierzchni 28,4 tys. mkw.

Mimo najwyższego nasycenia analitycy spodziewają się kolejnych inwestycji w stolicy Wielkopolski. Duże szanse zostaną stworzone w ramach dwóch przedsięwzięć rewitalizacyjnych w aglomeracji: Projekt Centrum – obejmujący rewitalizację ścisłego centrum miasta w latach 2017–2022, oraz region Wolne Tory (ruszyły prace planistyczne).

Drugim rynkiem pod względem stopnia nasycenia jest Wrocław, ze wskaźnikiem 826 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Zasoby wynoszą 663 tys. mkw. w 19 obiektach. Wspomniana Wroclavia to jedyne centrum będące w budowie w tej aglomeracji.

Duże nasycenie – 717 mkw. na 1 tys. osób – występuje na rynku trójmiejskim. Na rynku jest 27 centrów handlowych o powierzchni 747 tys. mkw. W budowie był tylko jeden obiekt, Forum Gdańsk. Centrum o powierzchni 62 tys. mkw. ma zostać otwarte w I połowie przyszłego roku.

Miejsca spotkań

Nowe obiekty to nie wszystko. Wiele starszych przechodzi metamorfozę i przebudowę, by z jednej strony spełniać aktualne warunki techniczne, a z drugiej dostosować się do oczekiwań klientów.

Współczesne galerie to nie tylko zbiór sklepów i punktów usługowych – jak podkreślają analitycy JLL zadaniem takich obiektów jest teraz kreowanie miejsc spotkań, stąd coraz większa rola części restauracyjnych.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA