Reklama

PKP Intercity zamawia wagony za pół miliarda złotych

Przyspieszają inwestycje w odnowienie taboru kolejowego w połączeniach dalekobieżnych.

Aktualizacja: 26.12.2020 20:41 Publikacja: 26.12.2020 20:35

Wagon Intercity po modernizacji

Wagon Intercity po modernizacji

Foto: materiały prasowe

Tuż przed świętami PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 125 wagonów. Po ich unowocześnieniu pozbędą się przedziałów, jednocześnie zyskają klimatyzację, fotele z indywidualnymi gniazdami elektrycznymi oraz podłączeniami USB do ładowania laptopów i telefonów, ponadto miejsce na duży bagaż i toalety z zamkniętym układem. Podróżni będą mieli dostęp do bezprzewodowego internetu. Nowy system informacji pasażerskiej obejmie także oznaczenia dla niewidomych.

Kontrakt z konsorcjum bydgoskiej Pesą i Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim wart jest 540 mln złotych. Jego zawarcie nastąpiło zaledwie w kilkanaście dni po zrealizowaniu podobnego zamówienia dla Pesy i mińskiego ZNTK za 470 mln zł, obejmującego unowocześnienie 125 wagonów, które już weszły do eksploatacji. Te z najnowszej umowy maja trafić do przewoźnika w ciągu 30 miesięcy, przy czym pierwsze bezprzedziałowe pojazdy mają być gotowe w ciągu niespełna roku.

Nowy kontrakt zwiększa wartość już realizowanych inwestycji PKP Intercity do ponad 5 mld zł. Cały program inwestycyjny przewoźnika ma być wart 7 mld zł. Spółka zakłada, że po jego zakończeniu pociągi będą zestawione w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru. Ponadto 94 proc. składów zostanie wyposażonych w klimatyzację, a w co najmniej 77 proc. z nich będzie dostępny bezprzewodowy internet.

Pesa należy do najważniejszych kontrahentów Intercity. Poza modernizacją wagonów, bydgoska firma realizuje także wart 275 mln zł kontrakt na unowocześnienie 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. W sumie wszystkie umowy Intercity z bydgoskim producentem w ramach obecnego programu inwestycyjnego przewoźnika są już warte ponad 2 mld zł.

W drugiej połowie przyszłego roku Intercity odbierze dwa pierwsze pociągi wyprodukowane dla spółki przez Stadler Polska. To elektryczne zespoły trakcyjne Flirt, których przewoźnik zamówił 12. Ich łączna wartość przekracza miliard złotych.

Reklama
Reklama

Z kolei w końcu listopada obecnego roku Intercity sfinalizowało kontrakt z nowosądeckim Newagiem na dostawę 30 elektrycznych lokomotyw Griffin. Mogą jechać z prędkością 160 km/h, wyposażone są w europejski system sterowania ETCS i możliwość zdalnego monitorowania pracy pojazdu w czasie rzeczywistym.

Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama