fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Koreańskie tramwaje coraz bliżej Warszawy. KIO odrzuca argumenty Pesy

Fotorzepa, Magda Starowieyska
Koreański producent Hyundai Rotem Company, którego oferta na dostawę tramwajów dla Warszawy została w lutym wybrana w przetargu, może odetchnąć. W środę Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) odrzuciła główne zastrzeżenia Pesy, konkurującej z Koreańczykami o gigantyczny kontrakt, jeden z największych tego rodzaju w Europie.

Hyundai będzie jednak musiał złożyć bardziej szczegółowe informacje dotyczące spełnienia wymogów związanych z polskim prawem podatkowym. - Dzisiejszy wyrok przybliża nas do momentu gdy będziemy mogli podpisać umowę na nawet 213 nowych tramwajów – komentują decyzje KIO Tramwaje Warszawskie.  

Już w ubiegły piątek KIO oddaliło wnioski Pesy o powołanie biegłego. W poniedziałek 25 marca Pesa złożyła jeszcze jedno odwołanie, które w opinii prawników Tramwajów Warszawskich jest powieleniem przedstawionych we właśnie zakończonym postępowaniu zarzutów. KIO będzie musiała je także rozpatrzeć. 

Czytaj także: Pesa złożyła kolejne odwołanie ws. tramwajów Hyundai 

Kontrakt z Koreańczykami wart jest prawie 1,9 mld zł netto. Stołeczny przewoźnik zamówił 85 pojazdów dwukierunkowych o długości 33 metrów z opcją na kolejne 45, 18 jednokierunkowych 33-metrowych także z opcją na kolejne 45 oraz 20 jednokierunkowych 24-metrowych. Wszystkie tramwaje będą niskopodłogowe i klimatyzowane. Dostawy wagonów mają się rozpocząć w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. 

Ocenia się, że wygrana Hyundaia w przetargu na dostawy tramwajów dla Warszawy da koreańskiemu producentowi szansę na pozyskanie w perspektywie kontraktów od kolejnych miast, a także może otworzyć mu drzwi do rynku europejskiego.

Tymczasem przetarg na dostawy tramwajów jest częścią wielkiego programu inwestycyjnego obejmującego także rozbudowę infrastruktury. - Rozpoczęliśmy największy w historii Polski program budowy nowych linii tramwajowych. Mamy zaplanowaną budowę ponad 20 km nowy tras tramwajowych i budowę nowej zajezdni – informuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Na liście podstawowych zadań jest budowa czterech nowych tras, które muszą być zrealizowane do końca 2023 roku. Tramwaje pojawią się tam, gdzie ich wcześniej nie było, czyli w Wilanowie lub na Białołęce. Pierwsza seria przetargów, głównie na linię do Wilanowa, musi być ogłoszona w pierwszych dwóch kwartałach tego roku.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA