Polacy, podobnie jak konsumenci na całym świecie, zwracają się coraz częściej w stronę cyfrowych technologii. – Poza Chinami, które mocno odstają pod względem częstszego wykorzystania najnowocześniejszych narzędzi, wyniki Polski są zbliżone do tych obserwowanych w innych krajach – mówi Krzysztof Badowski, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich PwC w regionie.
Firma przeprowadziła badanie w 27 krajach na próbie 22,5 tys. osób. Jasno pokazuje, że obecnie robienie zakupów odbywa się z coraz większym wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Już 17 proc. Polaków kupuje za pośrednictwem smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. nawet codziennie. 58 proc. inspiracji do zakupów szuka w mediach społecznościowych, a 39 proc. chętnie opłaca codzienne zakupy za pomocą płatności mobilnych.
AI nadchodzi
Choć postęp w tym kierunku jest zdecydowany, to widać także, iż przewidywania o zniknięciu z rynku stacjonarnych sklepów były zdecydowanie przesadzone. PwC w badaniu obserwuje, że globalne spadki w zakresie korzystania przez konsumentów ze sklepów tradycyjnych nie tylko wyhamowały, ale widać wyraźne odbicie. O ile w 2013 r. wymieniło je 43 proc. ankietowanych, o tyle w 2015 r. już tylko 36 proc. Jednak od tego czasu widać wzrost – w 2018 r. już 44 badanych ponownie wymieniło handel tradycyjny, jeśli chodzi o korzystanie z niego podczas zakupów, co daje segmentowi pozycję zdecydowanego lidera. Z komputera na zakupach korzysta 20 proc. – w 2013 r. było to 27 proc. Rośnie z kolei wykorzystywanie kanałów mobilnych – tablety wymieniło 12 proc. badanych, a telefony komórkowe 17 proc.
– Przyszłość handlu zdecydowanie będzie polegała na wykorzystywaniu różnych kanałów, które będą się przenikały – dodaje Krzysztof Badowski.